Benzineprijzen gaan over de top, maar met autorijden houden we nooit op

6 september 2012 | In (Online) beïnvloedingstechnieken | door

De benzineprijs heeft afgelopen woensdag het allerhoogste niveau ooit bereikt. De adviesprijs voor een liter Euro95 is nu €1,887. In vergelijk met tien jaar geleden, betalen we bijna een euro meer voor een liter benzine. Dit komt neer op een stijging van maar liefst tachtig procent. Door deze enorme stijging lopen bij sommige mensen de gemoederen hoog op. Ze roepen dat ze stoppen met autorijden als de benzineprijs boven de €2,- uitkomt. Toch zie ik dit niet gebeuren als het zover is. Wat gebeurt er in ons brein: waarom roepen we dit maar komen het nooit na?

Hoe reageren we als de benzineprijs boven de €2,- uitkomt?

Wanneer de benzineprijs boven de €2,- uitkomt, wordt een psychologische grens doorbroken. Althans, zo lijkt het nu. Het huidige prijsniveau van €1,887 per liter Euro95 is ons ankerpunt; ons startpunt waarmee we de toekomstige benzineprijs vergelijken. Dit verschil tussen deze twee prijzen is fors, waardoor we nu heftig reageren op deze toekomstige stijging.

autoWaar we ons nu druk om maken, een benzineprijs van boven de €2,-, zal anders worden ervaren als het eenmaal zover is. De benzineprijs is dan niet ineens met een grote sprong door de grens van €2,- gegaan, de prijs stijgt langzaam. Doordat dit geleidelijk gebeurt, steeds met een paar cent tegelijk, wennen we aan het nieuwe prijsniveau. Je vergelijkt de nieuwe prijs met de oude prijs, die slechts een paar cent goedkoper was. Ons ankerpunt is in dit geval flexibel; we wennen steeds aan het nieuwe prijsniveau waardoor het ankerpunt ook langzaam omhoog schuift. Een stijging van een paar cent is niet zo schokkend, waardoor we ook niet zullen stoppen met autorijden ondanks dat het massaal wordt geroepen.

Wanneer de benzineprijs morgen ineens €2,25 zou zijn, is de kans veel groter dat mensen stoppen met autorijden omdat het verschil heel groot is. Maar wanneer het komend jaar de prijs geleidelijk stijgt naar €2,25, blijft iedereen gewoon autorijden.

Maud Editie NLMaud Ebbekink over de benzineprijzen op RTL4

Op vrijdag 13 april leek de benzineprijs snel de grens van twee euro te overstijgen. In een interview voor RTL4 gaf ik toen mijn visie als consumentenpsycholoog op de stijgende benzineprijs.

» Bekijk het interview (online stream)

Maud Ebbekink

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: ,


2 reacties op “Benzineprijzen gaan over de top, maar met autorijden houden we nooit op

  1. Misschien wel leuk om de relatie tussen de consumptie van een biertje in de horeca te vergelijken met de benzineprijs. Sinds de invoering van de euro is deze ook blijven stijgen – en door psychologische barrières gegaan, maar volgens mij is er niet minder door gedronken!

  2. Moet je eens in de grensgemeentes komen, daar tanken (en doen mensen boodschappen) massaal over de grens. Verschil oplopend tot 20cent per liter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie