Behoefte aan consistentie misbruikt in verkooptechniek

1 augustus 2008 | In (Online) beïnvloedingstechnieken, Marketingpsychologie | door

Heb jij behoefte aan consistentie? Zo ja, dan heb je een grote kans om in allerlei verkooptrucjes te trappen. Sorry. Verschillende verkooptechnieken zijn gebaseerd op het feit dat mensen graag consistent willen zijn. Misschien trap je er niet meer in als je eenmaal weet om welke truc het gaat…

Meer opbrengst door Foot-in-the-Door techniekEen zeer bekende en vaak gebruikte techniek is de Foot-in-the-Door techniek. Hierbij zal de verkoper eerst een klein verzoek doen, bijvoorbeeld “Zou je een petitie willen teken voor het schildpadden project van het Wereld Natuurfonds”. Uiteraard is dat weinig moeite én voor een goed doel. Je zult hoogstwaarschijnlijk de petitie ondertekenen. Daarna stelt de verkoper een gerelateerd, maar groter verzoek. De vraag waar het hem uiteindelijk om gaat: “Wil je donateur worden van het Wereld Natuurfonds”. Als je consistent handelt zou je hiermee instemmen. Je vindt immers het WNF een goed doel, anders had je de petitie net niet ondertekend. Doordat je deze hebt ondertekent voelt het inconsistent om dan niet donateur te worden. Inconsistentie voelt doorgaans niet prettig en dit kan opgelost worden door donateur te worden. Het ondertekenen van de petitie zorgt ervoor dat mensen vaker donateur worden dan wanneer ze direct gevraagd zouden zijn om donateur te worden.

Gelukkig is het nu duidelijk hoe de Foot-in-the-Door techniek werkt. Dan hoef je daar niet meer in te trappen. Behalve als je natuurlijk écht ergens lid van wil worden.

Maud Ebbekink

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , , , ,


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie