Skype maakt meer winst door het principe van wederkerigheid

3 februari 2012 | In (Online) beïnvloedingstechnieken, Marketingpsychologie | door

De zes principes van Cialdini zijn een veel gebruikte leidraad voor het ontwikkelen van overtuigende communicatie-uitingen. Eerst werden de principes voornamelijk gebruikt in face-to-face verkoopgesprekken. De laatste jaren zijn de principes van Cialdini ook ingeburgerd op internet. Aan de hand van een praktijkvoorbeeld laat ik zien hoe het principe van wederkerigheid succesvol wordt ingezet door Skype.

Wederkerigheid

Voor wie het niet exact weet, wederkerigheid is één van de krachtigste overtuigingsprincipes. Het is gebaseerd op de kracht dat mensen zich schuldig voelen als ze iets gratis krijgen. Hierdoor hebben ze de neiging om iets terug te doen, waardoor ze hun schuldgevoel hierover verkleinen. Dit gebeurt allemaal op een onbewust niveau in onze hersenen. Hierdoor is het principe van wederkerigheid erg krachtig, want we kunnen er niets tegen doen.
 

Hoe zet Skype wederkerigheid in?

Iets waardevols gratis weggeven is de ultieme manier om wederkerigheid op te roepen op internet. Dit doet Skype perfect. Iedereen heeft wel eens geskyped, oftewel gratis gebeld via internet. Skype vraagt niets terug voor hun dienst. Je kan gratis bellen via internet, zelfs met videochat.

Skype geeft niet zonder reden iedereen de mogelijkheid om gratis te bellen via internet. Het is een waardevolle dienst, waarvan veel mensen dankbaar gebruik maken. Skype biedt je de mogelijkheid om veel kosten te besparen. Zeker als je wilt bellen met iemand in het buitenland. Met een mobiel zou dit onbetaalbaar worden, maar gelukkig is daar Skype, onze redder in nood.

Doordat we gratis kunnen bellen met Skype, wordt onbewust het principe van wederkerigheid geactiveerd. Zonder dat we er stil bij staan wordt er schuldgevoel bij ons gecreëerd. Daar speelt Skype handig op in met de pakketten die ze nog meer aanbieden. Uiteraard betaald.

“Ontdek wat gratis is en wat u allemaal kunt krijgen voor een klein beetje meer.”
Via deze prachtige zin biedt Skype een goede manier om eventueel schuldgevoel af te kopen. Ik bedoel: hiermee biedt Skype de pakketten die ze eigenlijk willen verkopen. Want wees eerlijk, Skype is niet opgezet om de wereld te voorzien van gratis bellen via internet. Zij willen ook gewoon winst maken. En deze winst vergroten ze door het principe van wederkerigheid in te zetten.

De kans dat iemand één van de betaalde pakketten neemt is aanzienlijk groter geworden door de kracht van wederkerigheid. Mensen die gebruik maken van het gratis pakket krijgen onbewust een steeds grotere drang om hun schuldgevoel te verminderen. Dit kan alleen door iets terug te geven. In dit geval door een betaald pakket van Skype te gaan gebruiken. En dat is precies wat altijd al de bedoeling was van Skype… Prachtig hè, dat principe van wederkerigheid?

Maud Ebbekink

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , ,


1 reactie op “Skype maakt meer winst door het principe van wederkerigheid

  1. Pingback: Wederkerigheidsprincipe in E-commerce toegepast | bakerMEN

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie