Hoe zie je dat iemand liegt?

3 augustus 2008 | In Marketingpsychologie | door

In het dagelijks leven worden vaak leugens gebruikt; van een leugentje om bestwil tot het opzettelijk bedriegen van anderen. Maar hoe herken je iemand die liegt? Er zijn enkele kenmerken die gepaard gaan met liegen.

PinoccioBij het liegen kunnen emoties of gevoelens van schuld bij komen kijken. Schuldgevoel over het liegen of de angst dat een leugen uitkomt veroorzaakt emoties. Leugenaars proberen vaak het non-verbale gedrag dat bij deze emoties hoort te verhullen. Het non-verbale gedragspatroon wat ontstaat wanneer een leugenaar negatieve emoties ervaart door het liegen wordt ‘distressed deception’ genoemd. Karakteristieken van distressed deception zijn tekenen van spanning zoals minder oogcontact, een nep glimlach, gereserveerdheid bij het beantwoorden van vragen, minder functionele arm bewegingen, minder hard en langzamer praten, en een hoger stemgeluid. De emoties die leugenaars ervaren hoeven niet per se negatief te zijn. Het gevoel van succesvol liegen zonder dat iemand erachter komt kan ook positieve emoties van trots opwekken. Het non-verbale gedragspatroon wat ontstaat bij het ervaren van positieve emoties tijdens het liegen wordt ‘duping delight’ genoemd. Karakteristieken van duping delight zijn: een echte lach met kraaienpootjes rond de ogen, functionele arm en been bewegingen, sneller en harder praten, het aangaan van oogcontact, en het zelfverzekerd beantwoorden van vragen.

Hoe dan ook, het herkennen van een leugenaar is lastig. Train jezelf op het interpreteren bovenstaand van non-verbaal gedrag. Klopt wat de ander zegt met zijn non-verbale gedrag? Vrouwen blijken hierin trouwens beter te zijn dan mannen doordat zij beter zijn in het herkennen van emoties. Hierdoor kunnen ze zelf ook beter het gedrag manipuleren wat gepaard gaat met liegen. Tevens gebruiken vrouwen complexere leugens dan mannen. Je kunt je afvragen of dat wel zo handig van ze is…

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , , , , , ,


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *