Wordt er tegen jou gelogen in mails?

28 november 2008 | In Marketingpsychologie | door

Geen zin in een feestje of heb je je werk niet op tijd af? Veel mensen sturen dan een mailtje met een leugentje om bestwil. Echter is het liegen per mail erg riskant. Een getraind oog ziet direct dat je niet de waarheid spreekt. Volgens de Amerikaanse psycholoog Jeff Hancock bestaat er zelfs software die leugens kan ontdekken. Mails met een leugen er in hebben namelijk vaak dezelfde eigenschappen. Wil je weten of jij mails krijgt met leugens erin? Lees dan snel verder…

De volgende punten zijn kenmerkend voor liegen per mail:

Liegen in mails1. De mail heeft een onpersoonlijke toon.
Mensen die liegen hebben de neiging om het bericht onpersoonlijk te maken. Krijg je dus een mail waarin iemand heel uitgebreid verteld waarom hij niet kan komen? Dan kun je te maken hebben met een leugen. Mensen die liegen hebben de neiging de aandacht van henzelf af te leiden en te vertellen dat het zeker niet aan henzelf ligt dat ze niet kunnen komen.

2. Een mail waarin iemand liegt is langer.
Een leugenaar wil voorkomen dat de ontvanger van de mail door heeft dat hij liegt. Daarom besteedt hij extra aandacht aan het beschrijven waarom hij écht niet kan komen. Wanneer iemand de waarheid spreekt is de mail korter. Er valt immers nergens omheen te draaien.

3. De mail staat vol details.
Leugenaars houden van details. Ze proberen hun verhaal zo kloppend en compleet mogelijk te maken.

4. De mail speelt in op je gevoel.
Naast het gebruiken van details spelen leugenaars in op het gevoel. Door gebruik te maken van woorden als ‘zien’ en ‘horen’ proberen ze hun verhaal nog echter en completer te maken. Merk je dit op, wees dan op je hoede!

5. De mail heeft een negatieve toon.
Door dat de leugenaar zich onprettig voelt door het liegen ontstaat (ongemerkt) een negatieve toon in de tekst. De mail van iemand die de waarheid spreekt heeft een meer positieve toon.

De mails van leugenaars zijn meestal te herkennen aan bovenstaande punten. Krijg je wel eens mails die aan deze punten voldoen? Let dan op… misschien liegt die persoon wel tegen je!

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , , , , ,


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *