Loyale klanten worden gestraft! Waarom?

18 oktober 2010 | In Marketingpsychologie | door

Je kent de uitspraak vast wel: het kost minder om huidige klanten te behouden, dan om nieuwe klanten te werven. Daarmee kun je de conclusie trekken dat elk bedrijf behoefte heeft aan loyale klanten. Maar waarom behandelen de meeste bedrijven loyale klanten dan als oud vuil?

Voorbeeld:
Ik ben voor 6 maanden lid geworden van het tijdschrift 101 Woonideeën. Als dank voor mijn lidmaatschap krijg ik twee cadeaus. Ten eerste ontvang ik een cadeaubon van €50,- van de Praxis. Daarnaast krijg ik twee entreekaarten voor de Woonbeurs t.w.v. €35,-. Mijn abonnement kost slechts €37,50 en ik krijg voor € 85,- cadeaus plus zes keer het tijdschrift. Goede deal, lijkt me. Maar wat krijgen loyale abonnees die al jaren lid zijn? Precies, helemaal niets!

Loyale klanten zijn de klos!
Het is bij tijdschrift abonnementen de normaalste gang van zaken om grote introductie cadeaus weg te geven. Voor het nieuwe lid is hier niets mis mee. Maar krijgt de abonnee die al 4 jaar lid is wel eens een kortingsbon van de Praxis of kaartjes voor de Woonbeurs? Nee, de vaste lezer krijgt helemaal niets. Het enige wat een loyale lezer krijgt is een dikke acceptgiro, want bij een doorlopend abonnement betaal je doorgaans de volle mep voor het tijdschrift. Is dit nou de manier waarop je met loyale klanten om moet gaan? Lijkt me niet! Met deze gang van zaken stimuleer je mensen het abonnement op te zeggen en weer opnieuw aan te vragen (eventueel onder een andere naam) om zodoende weer leuke cadeaus en korting te ontvangen. Dit lijkt me geen wenselijke situatie voor de uitgevers van tijdschriften, want hiermee gaan hoge kosten gepaard.

Mijn tip voor de tijdschriften branche: Loyale klanten moet je belonen, niet behandelen als oud vuil door ze veel hogere tarieven te vragen. Geef je vaste abonnees ook eens een leuke cadeautje! Hierdoor behoud je je leden i.p.v. dat ze steeds opzeggen.
 

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: ,


1 reactie op “Loyale klanten worden gestraft! Waarom?

  1. Pas geleden geklaagd bij een tijdschrift dat ze me van alles aanboden toen ik m’n abonnement had opgezegd. Wonderwel staat er nu bij alle advertenties iets in de trant van: ‘als u als bestaand abonnee uw abonnement voor 1 jaar verlengd, krijgt u dit cadeau ook toegestuurd.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie