Beïnvloed de keuze van een klant onbewust met de product presentatie
Er zijn talrijke manieren waarop je mensen onbewust kunt beïnvloeden tijdens de keuze van een product. Kleine aanpassingen in de product presentatie, de product omschrijving of het product assortiment kunnen grote effecten hebben. Door de juiste aanpassingen kun je een product zo aantrekkelijk maken dat de meeste mensen dit product zullen kiezen. Dit klinkt een beetje als waarzeggerij en hokus-spokus, maar het kan echt.
Je keuze wordt beïnvloed door het product assortiment
Je kunt mensen een product laten kiezen door ze samen met andere producten te tonen die nét iets anders zijn. Neem bijvoorbeeld een interieurzaak. Je hebt bank A en je hebt bank B. Bank A is duurzamer, maar bank B heeft zachtere kussen. Van de ondervraagde mensen bleek 42% een voorkeur te hebben voor duurzame bank A.
Hierna werden bank A en bank B getoond met daarnaast nog drie banken met zachte kussens. Nu stonden er dus vier banken met zachte kussens en één duurzame bank. Wat bleek, nu had maar liefst 77% een voorkeur voor de duurzame bank A.
Een afwijkend product trekt de aandacht
Wat leren we van het bovenstaande onderzoek? Als één product (bijvoorbeeld een bank) afwijkt van de andere producten, dan wordt deze aantrekkelijker. Dit kan worden verklaard doordat we op basis van intuïtie keuzes maken, waardoor we ontvankelijker zijn voor het product wat opvalt. We zijn eerder geneigd te kiezen voor het product wat net anders is of een extra voordeel lijkt te hebben ten opzichte van de andere producten.
De uitkomst van dit onderzoek is van groot belang voor retailers en producenten van producten, want zij kunnen hier op inspelen bij het vaststellen van de omvang en de samenstelling van hun assortiment. Dit is vooral belangrijk voor de presentatie van producten. Door één van de producten een afwijkende eigenschap toe te bedelen, valt dit product meer op en zal het meer verkocht worden.
P.S. Wil je weten hoe jou website kan?
Elke dag maak ik websites gebruiksvriendelijker en winstgevender. Ook jij kan dit leren. Tijdens mijn online training ‘Master Online Overtuigen’ leer jij onze geheime en supereffectieve
technieken.
- Leer van een consumenten- en marketingpsycholoog.
- Online verkooptechnieken op basis van marketingpsychologie en neuromarketing.
- Neem een voorsprong op andere marketeers met deze unieke kennis.
Leuk deze bevindingen! Heb je ”Hoe pak je een oen zijn poen” van Leo Pot toevallig ook gelezen?
@Nawaz, ik heb “Hoe pak je een oen zijn poen” van Leo Pot gelezen. In dit boekje staat o.a. kort het onderzoek aangehaald waar dit artikel over gaat. Daarnaast is dit boekje een aanrader, want het staat vol met opmerkelijk marketing trucs en tips!
Klopt, ik heb dat boek ook onlangs gelezen en daarom kwam dit onderwerp met de banken me bekend voor. Ik had het boek ook getweet. Wel leuk dat we dezelfde bronnen kunnen waarderen!