Stripverhalen voorkomen vandalisme in trein toiletten

9 september 2010 | In (Online) beïnvloedingstechnieken, Marketingpsychologie | door

Al jaren heeft de NS problemen met vandalisme in treinen. Met name de toiletten worden regelmatig voorzien van graffiti. Jaarlijks wordt er ruim 1 miljoen euro uitgegeven om de schade aan bekladde en bekraste trein toiletten te herstellen. Dit vandalisme kost niet alleen handen vol geld, ook zorgt dit er voor dat de treinreiziger een onprettig krijgt bij het toilet bezoek. Uiteraard is dit niet de bedoeling van de NS. Daarom is het hoog tijd om met een uniek en innovatief idee te komen om vandalisme in trein toiletten te voorkomen. Lees hier mijn prijswinnende concept om vandalisme in trein toiletten te voorkomen.

Wat doet u op de wc? De krant lezen, een sudoku of de scheurkalander doorbladeren? De meeste mensen hebben niet voor niets ‘iets’ op de wc liggen ter vermaak. Anders is het er verschrikkelijk saai. Je zou haast baldadig worden van verveling…


Mijn concept om vandalisme in treinen te voorkomen is gebaseerd op een positieve insteek. Geen extra regels, verbodsborden of beperkte toegang, want dat draagt niet bij aan het gevoel dat je prettig kunt reizen met de NS. Daarom heb ik een positieve, creatieve en preventieve oplossing gevonden voor het probleem: stripverhalen op de muren.
 

 

Waarom een stripverhaal op de muur?

Als je op alle muren in het toilet stripverhalen maakt, dan is dit een positieve artistieke uiting. Het is een leuk vermaak tijdens het verblijf op het toilet, maar het ontmoedigt ook vandalen om het toilet te bekladden of te bekrassen. Kunstenaars (lees: vandalen) willen graag alle aandacht voor hun eigen werk. Daarom zijn effen treintoilet muren voor hen een erg aantrekkelijke plek om hun kladwerk te showen. Echter, als de muren vol strips staan, hebben zij geen lege muur meer voor hun eigen kunstwerk. Dit zal de vandalen ontmoedigen om de muren te bekladden, want ter eerste krijgt hun werk dan te weinig aandacht. Ten tweede is het onder kunstenaars een ongeschreven regel dat ze niet over elkaars werk heen gaan.

Daarnaast worden de toilet bezoekers door de strips op twee psychologische manieren positief onbewust beïnvloed. Hoe? Dat lees je hieronder!
 

Onbewuste psychologische beïnvloeding door strips op de muren

Mijn voorstel om de muren in het treintoilet te voorzien van stripverhalen is niet alleen omdat het vermaak biedt en baldadigheid uit verveling tegen gaat. Want de strips zijn een manier van onbewuste psychologische beïnvloeding. Ten eerste zorgen de stripverhalen voor een hogere sociale controle. Daarnaast zorgen de strips voor een positiever gevoel over het reizen met de NS. Hieronder worden deze psychologische mechanismen uitgelegd.

 
1. Meer sociale controle

De strips zullen zorgen voor onbewuste psychologische beïnvloeding. Het klinkt als te mooi om waar te zijn, maar het is echt waar en zelfs wetenschappelijk aangetoond. De stripfiguren zullen onbewust het gevoel van sociale controle oproepen bij de toilet bezoekers. Hierbij gaat het specifiek om de ogen van de stripfiguren. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het zien van ogen (echte of getekende) zorgt voor het gevoel van sociale controle. En sociale controle werkt positief op het gedrag van mensen. Wanneer er sprake is van sociale controle gaan mensen zich sociaal wenselijker gedragen. In het treintoilet zullen de ogen van de stripfiguren er dus voor zorgen dat mensen zich netter zullen gedragen. Hierdoor zal niet alleen minder vaak het toilet worden beklad en bekrast, maar zal het toilet ook schoner achtergelaten worden. Dat is natuurlijk ook prettig!

 
2. Positiever gevoel over het reizen met de NS

Humoristische strips roepen bij mensen een positief gevoel op, omdat ze er om moeten lachen. Dit positieve gevoel draagt bij aan de beleving die mensen krijgen bij het treinreizen. Strips op de muren in het toilet kunnen dus er zelfs voor zorgen dat mensen positiever over reizen met de NS gaan denken! (psychologische term is attributie).


Stripverhalen op de muren van de trein toiletten. Dat is mijn positieve en unieke concept om vandalisme in de toiletten te voorkomen. Wat zou jij doen om het vandalisme in de trein toiletten te verminderen!?

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , ,


2 reacties op “Stripverhalen voorkomen vandalisme in trein toiletten

  1. Maud, je eerste psychologiche argument begrijp ik meteen. Maar bij de tweede vraag ik me af of het positieve gevoel wel direct gerelateerd is aan het gedrag: geen eigen kunstwerk maken op de WC.
    Hoe zie jij dat? Een attitude heeft toch weinig invloed op automatisch gedrag? Ik vermoed dat het hier wel om automatisch gedrag gaat. De vandalist denkt er echt niet meer diep over na. Die heeft al 100 van die schilderingen gemaakt met z’n spuitbusje.

  2. @Fia
    Dank je voor reactie.

    Je gaf aan dat je dacht dat het maken van een graffiti valt onder automatisch gedrag. Dit is echter niet het geval, want automatisch gedrag moet aan een één of meerdere van de onderstaande voorwaarden voldoen:
    – het gedrag moet onbewust worden gedaan,
    – er moet geen intentie aan ten grondslag liggen of
    – het moet oncontroleerbaar zijn.
    – het moet efficiënt zijn en mag geen aandacht kosten,

    Mijn tweede psychologische mechanisme was geen mechanisme waarmee je ‘kunstenaars’ kunt stoppen, dit was het eerste mechanisme. Maar het tweede punt wat ik maakte in mijn artikel is wel een aanvullend positief effect voor alle treinreizigers (lachen op het toilet zorgt voor een positief gevoel over reizen met de trein).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie