Universiteit Twente in neerwaartse spiraal

26 maart 2009 | In Marketingpsychologie | door

De Universiteit Twente heeft deze maand een nieuw logo gepresenteerd. In september wordt deze in gebruik genomen. De meningen over het nieuwe logo van de Universiteit Twente zijn verdeeld.  Bekijk nu het -nog een beetje geheime- logo van de UT.

Imago
Lange tijd gonsde het al van de geruchten dat de Universiteit Twente zou komen met een nieuwe huisstijl. Ze wilden graag af van hun oude imago. Want wat is het imago van de UT eigenlijk? Niet echt een technische universiteit, niet zoals Delft en Eindhoven. Ook is de UT niet echt een gedragswetenschappelijke universiteit, want de helft van de studies is nog steeds technisch. Oftewel, de UT heeft niet echt een duidelijk imago. Ja, ze zijn de ‘ondernemende universiteit’, maar binnenkort verdwijnt deze ondertitel. Hoe gaat de Universiteit Twente zich in de toekomst profileren?

Geheime presentatie
In een besloten presentatie heeft de top van de UT een voorproefje gegeven op de nieuwe huisstijl. Iedereen werd vooral op het hard gedrukt om enthousiast hun achterban deelgenoot te maken van de nieuwe huisstijl. Een opmerkelijk verzoek. Vooral als je bedenkt dat iemand zelf wel enthousiast wordt als de nieuwe huisstijl écht goed is. Het verzoek was echter niet geheel onterecht. Er werd nogal wisselend gereageerd op het nieuwe logo en de verschillende bizarre vormen die er bij horen.

Bizarre vormen
De gedachtegang achter de nieuwe huisstijl van de Universiteit Twente is het ‘universum aan vormen’. Dit moet de veelzijdigheid van de universiteit weergeven én eenheid uitstralen. Volgens de ontwerper zijn ‘alle regels voor het maken van logo’s overboord gegooid’.  Geen brochure, folder of visitekaartje zal meer hetzelfde zijn (hoe creëer je chaos?). Op elk communicatiemiddel komt het woordmerk met daarom heen een van de symbolen uit het ‘universum van vormen’. Dit kunnen organische vormen zijn, andere lijken meer op figuren die door de mens zijn gemaakt. Helaas zijn nog niet alle vormen vrijgegeven. Hierop zullen we moeten wachten tot mei. Ik kan wel een voorproefje geven.

Voorproefje
De naam Universiteit Twente in kapitaal, met een punt er achter. Dit wordt het nieuwe beeldmerk. Persoonlijk vind ik dit beeldmerk vrij ‘universeel’. Tsja, wat wil je met het lettertype Universe Condensed. Uniek is het ook niet: de Katholieke Universiteit Leuven heeft het zelfde beeldmerk, maar dan zonder de punt…

Nieuw logo universiteit twente

De verschillende ‘universele vormen’ die al zijn getoond zorgen tevens voor discussie. Mijn eerste associatie bij een van de vormen was een neerwaartse spiraal (zie foto). Niet de beste associatie die je kunt hebben, lijkt me. Ook de studenten hebben hun mening over de bizarre vormen. In de vorm op het gebouw zagen de fans direct hun favoriete Pokémon figuurtje. Wel merkten ze daarbij op dat de UT dan op een wel erg jonge doelgroep mikt…

Ik vrees dat het nieuwe logo is gekozen door managers en niet door marketingexperts. Ik zie nog geen orde in de chaos van het ‘universum van vormen’. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening.

 =Update: bekijk de poster, collegekaart en nieuwsbrief in de nieuwe huisttijl van de Universiteit Twente.
universiteit-pokemon
 

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , ,


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie