Bekijk de nieuwste ontwerpen van de nieuwe UT huisstijl

9 augustus 2009 | In Marketingpsychologie | door

De invoering van de nieuwe huisstijl van de Universiteit Twente nadert snel (1 september). Er worden steeds meer nieuwe uitingen bekend gemaakt. Daarom vind je hier opnieuw een voorproefje van de net nieuwe ontwerpen van de nieuwe huisstijl. Is er al eenheid gekomen in alle ‘universele vormen’  die de Universiteit Twente gaat gebruiken?

lekker-ding-utBij de eerdere ontwerpen vond ik dat de huisstijl van de Universiteit Twente geen echte eenheid was. Het thema ‘universele vormen’  is duidelijk, maar nog niet altijd sterk uitgevoerd. Ondertussen zijn de definitieve ontwerpen bekend voor de posters, collegekaart en de corporate  brochure. Tevens heb ik de voorbeeld ontwerpen (concepten) weten we bemachtigen voor de huisstijl van de faculteiten en opleidingen. Ten slotte krijg je ook een voorproefje te zien van de uitingen van de instituten die bij de Universiteit Twente horen. Gaan deze duidelijk aansluiten bij de huisstijl van de UT?

“Logo” (definitief ontwerp)
Nieuw logo universiteit twente

Huisstijl opleidingen (concept)
Het is mij onduidelijk wat de vormen op de eerste poster te maken hebben met de opleiding communicatie wetenschap. Ook bij de andere vormen zie ik niet direct een duidelijk link met de bijbehorende opleiding. Dit vind ik jammer. Als je dan toch een veelvoud aan vormen hebt, zorg dan dat de vormen duidelijk iets zeggen over de opleiding. De achtergrond voor Bachelor opleidingen wordt wit, de achtergrond voor de Master opleidingen wordt zwart. De definitieve ontwerpen zijn nog in ontwikkeling.

universiteit twente opleidingen

Diensten binnen de UT (concept)
Opvallend. De universele vorm die wordt gebruikt voor het bibliotheek archief (3e afbeelding) is het zelfde als de vorm voor de opleiding technische wetenschappen. Hmm… wat is de link tussen deze twee…?ut-corporate-huisstijl

Insituten van de UT (concept)
Dezelfde universele vormen worden gebruikt voor de instituten van de UT. Ik zelf had voor de instituten een andere set aan universele vormen laten ontwikkelen. Puur om aan te geven dat het wel aan de Universiteit Twente gelieerd is, maar ook op zich zelf staat. Momenteel is dit effect geprobeerd te bereiken door de instituten op een fel gekleurde achtergrond te zetten in plaats van op zwart of wit. Dit idee is reeds definitief goedgekeurd door de UT. Echter vind ik dit een beetje ‘goedkoop’ overkomen, met een hoog flipperkast gehalte. Alles trekt de aandacht, de kleur, de vormen, maar iig niet het logo van de UT of de tekst wat het instituut inhoudt.

ut-instituten

Visitekaartjes medewerkers (definitief ontwerp)
Het idee is dat elk visitiekaartje anders is. Hierbij gaat het vooral om de achterkant. Op de achterkant van het visitiekaartje worden de verschillende universele vormen geplaatst en een tekst. Deze verschillen per kaartje. De voorkant ziet er globaal gezien wel hetzelfde uit.

Universiteit Twente visitekaartje

 

Wat vind jij van de nieuwe huisstijl van de Universiteit Twente?

Bron ontwerpen: http://www.utwente.nl/huisstijl 
Ontwerpen zijn gemaakt door Studio Dumbar

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , ,


19 reacties op “Bekijk de nieuwste ontwerpen van de nieuwe UT huisstijl

  1. Je kunt niet echt spreken van een ‘identiteit’ en het grafische bureau heeft zichzelf wel mooi wat werk op de hals gehaald. In beide gevallen is de winnaar dus het grafische bureau.

  2. Chaotisch en onduidelijk, ik zie geen duidelijke identiteit. Op sommige visitekaartjes/posters e.d. is de tekst zelfs soms onleesbaar. Alsof ze alle professors een mailtje hebben gestuurd om hun meeste vreemde data visualisatie op te sturen en ze ze vervolgens compleet willekeurig, uit de grabbelton, aan de instituten hebben geplakt. Ik ben heel benieuwd wat er met de website gaat gebeuren.

  3. @ Emko
    Kun je ook zeggen (vanuit een professioneel oogpunt) waarom je het fantastisch werk met smoel vindt? Iets meer inhoudelijk bedoel ik dan…

  4. Grafisch zien deze posters er best spannend uit, maar ik vind het totaal geen herkenbare huisstijl.

    Het logo is suf en heeft geen smoel (PUNT)

    Daarnaast straalt de chaos van de verschillende vormen geen herkenbaar, uniform beeld uit.

    De bedoeling van een huisstijl is toch echt herkenning en visuele ondersteuning van de gewenste uitstraling van een organisatie. Deze huisstijl sluit totaal niet aan bij het beeld wat je als Universiteit Twente moet willen uitstralen.

    Misschien kan de huisstijl doorverkocht worden aan de AKI. Dat past beter.

    PS. Emko, kan je je reactie ook onderbouwen? Schelden doe je maar elders.

  5. Ik vind het een goed beeldconcept voor de huisstijl. Het zijn spannende vormen. Er mag wel een verdiepingsslag gemaakt worden in relatie opleiding/beeld maar als het goed en consistent wordt toegepast kan het iets moois en herkenbaars opleveren. Wat me het meest aanspreekt is dat het beeld een technische feel heeft, maar niet op een droge saaie manier zoals je vaak ziet bij dit soort instituten ziet. Techniek vs. rocknroll en dat is wel een frisheid die de UTwente kan gebruiken.

    Dus dat.

  6. @Emko: Bedankt voor je inhoud, leuk verhaal “Techniek vs. rocknroll”. Je verhaal klinkt mij echter in de oren als dat van een creatief bureau wat iets ‘artistieks’ doet en door middel van het woord ‘Frisheid’ het management probeert te overtuigen van een ontwerpt wat niet de doelstelling dient.

    Vormgeving dient als ondersteuning van de boodschap! Dan is het jammer om achteraf te gaan ZOEKEN naar relaties tussen boodschap en beeld, of in dit geval opleiding en beeld…

    … mits je doelstelling meer is dan het maken van iets “artisitieks”.

  7. Zo te zien is Dumbar op jacht naar een Red Dot Award!

    Ondertussen zijn ze wel in hun creativiteit vergeten dat ze voor een klant werken :-(

  8. Het zou interessant zijn om een blinde test te doen: maak losse printjes van UT-instituten, en losse printjes van hun beeldmerken, en laat dan proefpersonen proberen de juiste combinaties tussen beeldmerk en instituut te maken. Gegeven de huidige beeldmerken, betwijfel ik of zij beter zullen presteren dan willekeurig gekozen oplossingen.

  9. Vind het nu niet echt een logo, beetje typografie en nog wel alleen in capitalen. Op de wel bekende video zegt Tom Dorresteijn van Studio Dumbar dat er weinig sfeer op de campus was van de U.T. (Een erg persoonlijke mening en geen feit maar goed).
    Om dan te keizen voor kapitalen en zo een schreeuwend typografisch logo maken, zonder vast visueel element is een groot zwakte bod.
    Volgende vraag die ik heb is waar komen de vormen vandaan? Zijn het uitvergrote moleculen of visualisaties van reken formules? Persoonlijk denk ik dat het gewoon vorm lust van de ontwerper is. Als dit nu resulteerde in een overtuigende en kleurijke strakke uitvoering had ik er minder moeite mee, maar nu is het te licht, te los en daardoor mist het impact.
    Al met al een huisstijl dat niet werkt voor een campus met studenten. Misschien ontworpen door Dumbar met een red dot in hun hoofd. Zou goed kunnen zeker gezien ze inschrijf geld voor deze (dure en daardoor niche) competitie nu makkelijk kunnen betalen..

  10. Ik zie net de nieuwe website van de Universiteit Twente. Sorry, maar ik kan weer niet positief zijn.

    Ik vindt het er onoverzichtelijk en zelfs onprofessioneel uitzien. Alles trekt de aandacht, waardoor het druk en overzichtelijk is. De pagina’s zijn er lang, menu’s op teveel verschillende plaatsen. Dit maakt de navigatie door de website lastig. En momenteel zijn er meerdere fouten op de pagina.

    Jammer.

  11. Het idee om een leesteken te gebruiken als (belangrijk) onderdeel van een huisstijl is een oud idee. In 2007 introduceerde de RUG een nieuwe huisstijl met daarin overal een slash / als kenmerkend element.

    UNIVERSITEIT TWENTE. en Rijksuniversiteit Groningen /
    ik zie een overeenkomst.

    3 miljoen uitgeven aan dit idee vind ik persoonlijk nogal bizar. Zeker nu je overal in de kranten leest dat er geld tekort wordt verwacht bij universiteiten, doordat er veel meer studenten dit jaar (door)studeren.

  12. Ik vindt dat het woordmerk “UNIVERSITEIT TWENTE.” moeilijk kunt speken van een logo. In veel gevallen valt het niet op omdat het woordmerk qua font en afmetingen vaak niet veel afwijkt van de rest van de tekst. Het oude logo was simpel en snel te herkennen.
    Wanneer ik nu en web pagina of drukwerk van de UT zie is het door het gebruik van steeds andere vormen moeilijk te herkennen als afkomstig van de UT.
    Op zich vind ik de nieuwe huisstijl niet lelijk, maar ze is niet herkenbaar voor het algemene publiek.
    En als het inderdaad waar is dat de nieuwe huisstijl meer dan 4 miljoen euro heeft gekost,
    dan denk ik dat dat geld beter besteed had kunnen worden. Voor dat geld kan je ook 10 studenten laten promoveren (dus 10 personen maal 4 jaar!).

  13. Ben niet echt onder de indruk van het totale concept, maar het zal ongetwijfelt de harten van de betrokkenen sneller doen kloppen. Is het niet van het ontwerp dan wel van de totaalkosten. 4,2 Miljoen waarvan 3 miljoen voor het ontwerp heb ik ervan begrepen? Het is ongelooflijk! Ik dacht altijd dat op de UT het gezonde verstand de boventoon voerde…

  14. NIEUWSBERICHT VAN RTV OOST

    VVD Tweede Kamerlid Ten Broeke uit Haaksbergen heeft de minister van Onderwijs vragen gesteld over de miljoenen die de Universiteit Twente uitgeeft aan een nieuw logo.

    De VVD vindt dat de UT zijn prioriteiten moet leggen bij onderzoek en onderwijs. Als er echt een nieuw logo moet komen, dan had de UT eerst studenten van de eigen opleiding vormgeving kunnen benaderen. Minister Plasterk moet binnen twee weken antwoorden.

    http://www.rtvoost.nl/nieuws/?nid=101605

  15. De punt in het logo, daar draait het blijkbaar allemaal om . De punt associeer ik met een universiteit die o.a. studies aanbiedt zoals letterkunde, nederlands e.d. In elk geval niet met een universiteit die zich als technisch wil profileren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *