Strijd om nieuwe huisstijl UT gestart

22 augustus 2009 | In Marketingpsychologie | door

De motto posters hangen op de UT. De nieuwe huisstijl wordt getoond aan de studenten. Niet iedereen is er blij mee. En dat laten sommige fans van het oude UT logo duidelijk blijken…

Afgelopen week zijn er tot 2 keer toe verschillende motto (huisstijl) posters over geverd. Met… het oude UT logo! Nadat de posters vorige week  opnieuw zijn opgehangen sloegen de schilders weer toe. Het is nog onduidelijk wie het oude UT logo op de nieuwe huisstijl posters heeft schilderd…

poster-oude-logo-ut

Kosten huisstijl UT: 4,2 miljoen
De invoering van de nieuwe huisstijl, inclusief de branding, kost de Universiteit Twente  4,2 miljoen euro (wow! Geef mijn zo’n opdracht). Voor de ontwerpen van Studio Dumbar is 675.000 euro uitgegeven. De rest van het bedrag wordt uitgegeven aan drukwerk, gebouwen, het wagenpark, e.d. Het bedrag is onderdeel van de 21 miljoen euro die de universiteit tussen 2008 en 2014 beschikbaar heeft gesteld voor het project Route’14. Dat schreef het College van Bestuur in een brief aan decanen en directeuren. Zowel  het Universitair Management Team als de universiteitsraad hadden eind juni kritische vragen over de kosten van Route’14 en de huisstijl.

Het grote struikelblok voor de universiteitsraad was  het inschakelen van externe kennis bij nieuwe huisstijl project. In de brief meldt het College van Bestuur dat van de 21 miljoen euro 8,7 miljoen wordt besteed aan het inhuren van externe partijen. Bijna zes miljoen daarvan gaat naar adviesbureaus en deskundigen. De van het enorme bedrag gaat op aan drukkosten, licenties en aanpassingen aan gebouwen. Het College van Bestuur zegt overigens toe in de toekomst terughoudend te zullen omgaan met het inhuren van externen.

‘De Ondernemende Universiteit’
Het Universitair Management Team heeft eind juni het College van Bestuur verzocht te laten onderzoeken of ‘de ondernemende universiteit’ alsnog kan terugkeren onder het nieuwe logo. Dit uit onvrede over het verdwijnen van die pay-off. Of  ‘de ondernemende universiteit’ echter daadwerkelijk onder het nieuwe logo zal terugkeren is zeer de vraag. Het schijnt een dure grap te zijn om het woordmerk Universiteit Twente in kapitalen gevolgd door een punt, zodanig aan te passen dat ‘de ondernemende universiteit’ er onder past (huh? ik kan het in een paar minuten aanpassen. Zal ik het even doen?). UT-woordvoerder Paul van Tongeren laat in een reactie weten dat de pay-off  niet zal terugkeren, voor zover hij weet. Wel wordt de pay-off ‘ondernemende universiteit’ volgens hem “zoveel mogelijk gebruikt in corporate teksten”. Dit om te benadrukken dat de Universiteit Twente een ondernemend karakter heeft. Op welke manier dat zal gebeuren zal later blijken wanneer de verdere contouren van de nieuwe huisstijl zichtbaar worden.

De nieuwe huisstijl van de Universiteit Twente wordt op 31 augustus, het nieuwe collegejaar, officieel in gebruik genomen. De implementatie gebeurt in verschillende fasen tot juli 2010.

Bron: UTNieuws

>> Bekijk de nieuwe huisstijl van de Universiteit Twente

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , ,


9 reacties op “Strijd om nieuwe huisstijl UT gestart

  1. Geen idee wie het heeft gedaan, maar het is wel een heldenactie! :-D Waarom zoveel geld naar de huisstijl als het zoveel beter besteed zou kunnen worden aan bijvoorbeeld de studenten of het onderzoek?

  2. Leuke stukken op je weblog! Dacht alleen bij deze post eerst dat het van jouw hand was, maar las onderaan de bronverwijzing.

    Ik vind de nieuwe huisstijl ook nogal flauw, vormloos. De UT had een duidelijk karakter, wat in tekst en logo naar voren kwam en nog steeds zeer relevant is (getuige bijvoorbeeld projecten als Venture Lab). Waarom je zo’n sterk profiel zonder dwang bij het grof vuil zet begrijp ik niet. Misschien is het geldingsdrang van bestuurders of Bureau Communicatie, net zoals elke Onderwijs minister graag iets ondersteboven gooit om z’n stempel op de geschiedenis te drukken.

  3. NIEUWSBERICHT VAN RTV OOST

    VVD Tweede Kamerlid Ten Broeke uit Haaksbergen heeft de minister van Onderwijs vragen gesteld over de miljoenen die de Universiteit Twente uitgeeft aan een nieuw logo.

    De VVD vindt dat de UT zijn prioriteiten moet leggen bij onderzoek en onderwijs. Als er echt een nieuw logo moet komen, dan had de UT eerst studenten van de eigen opleiding vormgeving kunnen benaderen. Minister Plasterk moet binnen twee weken antwoorden.

    http://www.rtvoost.nl/nieuws/?nid=101605

  4. deel 2 van het YouTube filmpje van io-student Daniël Poolen en docent Robert Wendrich. Zij maakten al eerder een ludiek filmpje waarin ze de nieuwe huisstijl op de hak nemen. Sinds deze week is een tweede filmpje op Youtube te zien waarin de mannen hun ongenoegen over het nieuwe logo op een eigenzinnige manier uiten.

    Eerste film: http://www.youtube.com/watch?v=bpgC7hL15Uc

    Tweede film: http://www.youtube.com/watch?v=EfEosYMXULs

    Artikel UT Nieuws 27 augustus: http://www.utnieuws.utwente.nl/new/?artikel_id=74530

  5. Het heeft er alle schijn van dat Anne Flierman met zijn college van bestuur een stempel wil drukken op een element van de UT wat geen verbetering behoeft. Je moet een goed varend schip niet de wind uit de zeilen nemen, door uit verveling het anker maar eens uit te gooien. Neem het logo van Albert Heijn, KLM, NS of Grolsch. Zij laten het wel uit hun hoofd hier ook maar iets aan te veranderen. Het is te hopen dat het college van bestuur haar previlleringsdrang opzij zet voor rationeel marketing besef!

  6. Wow! Ik dacht dat het ontwerp voor het inmiddels oude Akzo Nobel logo de record houder was van het duurste €250.000,-. Die kunnen we dus doorstrepen met deze €675.000!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie