Leer schrijven voor het web

26 oktober 2008 | In Marketingpsychologie | door

Online en offline teksten verschillen. Online worden teksten nauwelijks gelezen. Hierop zul je je teksten moeten aanpassen. Hoe doe je dat? Met behulp van onderstaande tips komt je boodschap over op internet.

Tip 1  Schrijf conversie gericht
Een goede online tekst werkt toe naar conversie, waarmee de doelstelling van de website wordt behaald. Of dit nu verkopen, informeren of stimuleren tot aanvragen van een offerte is.

Tip 2 Hou het kort
Schrijf kort en krachtig. Schrap overbodige tekst. Als je een langere tekst hebt moet je het verdelen in korte alinea’s van maximaal 7 regels.

Tip 3  Maak gebruik van subkoppen
Door het gebruik van subkoppen kan de lezer eenvoudig de tekst scannen. Dit maakt namelijk direct het onderwerp en doel van de tekst duidelijk.

Tip 4  Maak gebruik van opsommingen
Als je een opsomming in je tekst hebt moet je een rijtje maken. Dit maakt de tekst optisch korter en het is makkelijker te scannen. Zo’n opsomming wordt op de volgende manier weergegeven:
– Kort
– Krachtig

Tip 5  Zorg voor een actieve tekst
Door middel van schrijven in de tegenwoordige tijd en met actieve werkwoorden wordt de tekst levendiger. Zinnen met een opbouw zoals: ‘het zou kunnen worden…’ en lijdende vormen moet je zoveel mogelijk voorkomen.

schrijven voor internetTip 6  Houd rekening met zoekmachines
Op internet is het belangrijk om zoekmachine vriendelijke content te creëren. Maak gebruik van relevante paginatitels, kopteksten en subkoppen. Zorg er tevens voor dat in de tekst regelmatig de woorden staan waarop je gevonden wil worden in de zoekmachines.

 

Maud Ebbekink

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , , , , , ,


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie