Tips voor een goede nieuwsbrief

1 december 2008 | In Marketingpsychologie | door

Een makkelijke manier van marketing is email marketing. Oftewel: een nieuwsbrief. Met een email nieuwsbrief kun je klanten voorzien van advies, aanbiedingen en nieuwe producten. Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat je klanten de nieuwsbrief interessant vinden, anders maak je de nieuwsbrief voor niets. Maar hoe doe je dat?

nieuwsbriefEen goede nieuwsbrief zorgt ervoor dat klanten goed op de hoogte zijn van je diensten, producten en aanbiedingen. Hiermee kun je zorgen voor een voorsprong ten opzichte van je concurrenten. Een nieuwsbrief houdt dus meer in dan om de paar weken een mail versturen. Let daarom op de volgende drie basis punten voor een goede nieuwsbrief:

1. Consistentie
Het is handig dat klanten weten wat ze kunnen verwachten. Ga dus niet elke nieuwsbrief een andere lay-out of schrijfstijl gebruiken. Ook is het aan te raden de nieuwsbrief op een vaste datum te versturen en maak dit ook waar.

2. Speel in op je publiek
Het kennen van je publiek is essentieel voor het succes van je nieuwsbrief. Als je weet waarin het publiek geïnteresseerd is weet je waarover je het moet hebben in je nieuwsbrief. Je publiek bepaalt niet alleen de inhoud, maar ook de lay-out en de schrijfstijl. Het moet bij ze passen.

Bij het versturen van je eerste nieuwsbrieven weet je misschien nog niet waarin de lezers geïnteresseerd zijn. Vraag daarom regelmatig om feedback van de lezers van de nieuwsbrief. Ook kun je bijvoorbeeld je email adres in de mailing zetten, waar lezers suggestief of feedback naar toe kunnen sturen.

3. De inhoud van de nieuwsbrief
Een succesvolle nieuwsbrief presenteert de inhoud als waardevolle informatie voor de lezers. Zorg er dus voor dat je diensten, producenten en acties goed naar voren komen. Ga hierbij vooral in op de voordelen voor de klant. Hoe kan de klant profiteren van de actie? Ook moet je beschrijven welke succesvolle resultaten jouw bedrijf behaalt voor klanten door middel van je producten en diensten.

Op zoek naar goede software om makkelijk nieuwsbrieven te maken? Klik dan hier.

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , , , , ,


2 reacties op “Tips voor een goede nieuwsbrief

  1. Beste mevrouw Ebbekink,

    Heeft u een advies over de frequentie van het sturen van een nieuwsbrief?

    Met vriendelijke groet,

    Marije

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *