Maak effectieve reclame

5 augustus 2008 | In Marketingpsychologie | door

‘Je verkoopt producten niet met saaiheid, maar ook niet met irrelevante genialiteit’ aldus Bill Bernlach, groot reclameman. Veel reclame uitingen druipen van irrelevante genialiteit. Helaas wordt in het ontwerp vaak vergeten dat er een product of dienst verkocht moet worden. Hierdoor is de reclame vaak niet effectief. Wat zijn dan de voorwaarden voor een effectieve reclame?

Tegen al die creatieve reclame mensen zou ik ten eerste willen zeggen dat een reclame vooral effectief moet zijn, niet per se geniaal. In de reclame wereld gaat het ten eerste om het verkopen van een product of dienst. Daarnaast probeer je dat op een creatieve manier te doen. Echter is dit ondergeschikt aan de boodschap die uitgedragen moet worden over een product of dienst. Daarom een aantal tips waaraan een effectieve reclame zeker moet voldoen:

De reclame uiting moet duidelijk zijn
De boodschap moet beknopt worden gepresenteerd. Probeer niet alles wat je bedrijf aanbiedt te verkopen in één reclame uiting. Dit is teveel informatie tegelijk. Leg de nadruk op één of twee belangrijke USP’s van je product of dienst.

De reclame uiting moet op de doelgroep afgestemd zijn
Als je de belangrijkste doelgroep hebt vastgesteld ben je beter in staat effectief te communiceren. Tieners spreken bijvoorbeeld een ‘andere’ taal dan volwassenen. Hier kun je je boodschap op aanpassen. Ook de keuze voor een medium zal afhangen van je doelgroep.

De reclame uiting moet aandacht trekken
De hele dag door worden we overladen met reclame uitingen. Om op te vallen tussen al deze uitingen moet de boodschap op een opvallende manier worden overgebracht. Dit kan op verschillende manieren. Je kunt bijvoorbeeld een tekst of een grafisch element creëren wat de aandacht trekt. Let wel op, het merk/bedrijf en USP’s moeten duidelijk naar voren blijven komen!

De reclame uiting moet makkelijk te onthouden zijn
Door een eenvoudige maar duidelijke boodschap zorg je er voor dat mensen aan je denken als het gaat om de producten en diensten die jij verkoopt. Hiermee vergroot je de merkbekendheid van je bedrijf of product.

reclameIk ben er van overtuigd dat alle creatieve ontwerpers van  reclame uitingen prima in staat zijn deze punten in een reclame te verwerken. Met zo’n mix wordt een reclame namelijk doelgericht én ‘relevant’ geniaal in plaats van doelloos en irrelevant geniaal!

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , , , , ,


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *