Humoristische commercial vaak niet effectief

16 juli 2008 | In Marketingpsychologie | door

In 15 procent van de reclame filmpjes wordt humor gebruikt. Denk maar eens aan de reclames van Centraal Beheer Achmea. Kijkers vinden humoristische reclames leuker en ze trekken ook meer aandacht dan reclame zonder humor. Echter is humoristische reclame vaak niet effectief. Hoe kan dat?

 

Loeki de LeeuwHerinnert u de “Goedemoggel” reclame nog? Onverstaanbare mannen die een bedrijf runnen. De ‘Goedemoggel’ reclame heeft de Gouden Loeki gewonnen, de televisieprijs voor de beste commercial. Maar…weet u nog voor welk bedrijf deze reclame was? Hoogstwaarschijnlijk niet. Goedemoggel is een typisch voorbeeld van verkeerd gebruikte humor in een commercial. De meeste kijkers waren zo druk bezig met de grap dat ze niet hebben onthouden dat de commercial van KPN (!) was. Dit kan toch niet de bedoeling zijn van het maken van een dure commercial…

 

Echter is humor in een commercial niet per se afleidend. Wanneer de humor is gerelateerd aan het merk of bedrijf werkt het juist zeer effectief! Je moet dus alleen weten hóe humor gebruikt moet worden in een commercial.

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , , ,


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *