Straat marketing ontmaskerd

16 juli 2008 | In (Online) beïnvloedingstechnieken, Marketingpsychologie | door

Gewapend met een goed verhaal proberen straat marketeers argeloze voorbijgangers abonnementen aan te smeren of donatie te laten doen. Gelukkig hebben alle straat marketeers één overeenkomst: ze gebruiken dezelfde verkooptechniek. Als je deze eenmaal door hebt loop je niet de stad uit met een lege portomee én een abonnement wat je eigenlijk niet wilde.

Je bent aan het winkelen en overal duiken straat marketeers op. Ze willen allemaal dat je lid wordt van hun boekenclub of dat je geld doneert aan hun goede doel. Wat doe je? Als je eenmaal stil staat is er geen houden meer aan. Na een korte inleiding over het goede doel of de geweldige boekenclub wordt in één adem door een reeks vragen gestart. “Vindt u dit ook een goed doel?” “U koopt toch ook wel eens een boek of cd?” Hierna wordt u gevraagd of u lid wil worden van de boekenclub. Wonderbaarlijk genoeg stemt u in. Hoe kan dat toch?

U bent slachtoffer geworden van de Continued Question Procedure. Alle vragen die gesteld worden door de marketeers zijn zo geformuleerd dat eigenlijk alleen geantwoord kan worden met ‘ja’. Door de uitgekiende, gerelateerde vragen van de verkoper geef je aan positief te denken over het goede doel of de boekenclub. Na een reeks van twee à drie vragen zou je haast écht denken dat het een geweldige boekenclub is. Dat is het moment dat de marketeer toeslaat: hij doet je een bod waar je eigenlijk geen nee op kan zeggen. Bovendien heb je overal met ja op geantwoord, dus zou het inconsistent zijn om nu ineens de boekenclub niet meer leuk te vinden. Mensen die het belangrijk vinden consistent over te komen gaan hierdoor vaak akkoord met het verzoek van de marketeer en schaffen het abonnement aan. Oók als ze dit eigenlijk liever niet willen.

Straat verkoopGelukkig weet je nu dat marketeers de vragen zo stellen dat je haast geen nee kan zeggen. Je vindt de boekenclub dus niet écht leuk, dit lijkt maar zo. Trouwens, inconsistent antwoord geven mag best. Zeker als je niet zit te wachten op een abonnement!

Maud Ebbekink

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , , , ,


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie