Niet de beste reclame campagne ooit van 3FM

10 november 2010 | In Marketingpsychologie | door

De titel is eigenlijk niet zo aantrekkelijk. Toch? Maar je bent wel begonnen met lezen. Weet jij waarom? Ik weet het in elk geval wel. Je bent namelijk net onbewust beïnvloed door het woordje ‘niet’. Serieus! In dit artikel lees je hoe het precies werkt.

 

Denk niet aan een roze neushoorn!

 

En, waar dacht je net aan? Toch niet toevallig aan een roze neushoorn? Ik zei toch, denk er NIET aan!

Eigenlijk was dit gemeen van me, want je kunt er niets aan doen dat je wél aan een reuze neushoorn dacht. Zo zitten onze hersenen nou eenmaal in elkaar. Als ik zeg dat je niet aan een roze neushoorn moet denken, dan heeft dat toch gevolg dat iedereen onmiddellijk denkt aan een roze neushoorn. Zo werken onze hersenen en we kunnen er niets tegen doen. Als je hier iets langer over denkt, dan kom je waarschijnlijk ook tot de conclusie dat je juist aandacht kan trekken met het woordje niet. Als copywriter kun je op een subtiele manier het woord ‘niet’ gebruiken om aandacht te vestigen op iets. En dat is precies wat 3FM heeft gedaan in hun nieuwe reclame campagne!
 

3FM: NOT THE MOST POPULAR STATION

Het klinkt heel bescheiden wat 3FM zegt. Ze zijn niet het meest populaire radiostation. Maar met de uitleg van hierboven weet je wel beter. Eigenlijk laten ze aan de hele wereld weten dat ze het meest populaire radio station zijn. Door subtiel gebruik van het woord ‘not’ leggen ze juist de aandacht op wat daarna komt: ‘the most popular station’. En wat zeggen onze hersenen dan? Precies, 3FM is het meest populaire radiostation.

 
Wat ik vind van de nieuwe 3FM campagne? Niet de beste reclame campagne ooit!
Wat vind jij?

 


Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags:


5 reacties op “Niet de beste reclame campagne ooit van 3FM

  1. Het spreekt mij persoonlijk niet echt aan. Ik vind het ergens toch wel een beetje negatief overkomen. Waarom zou je jezelf negatief presenteren? Tenminste dat is mijn opvatting.

  2. Hoi Maud,

    Ik weet nog steeds niet hoe het ‘precies’ werkt….
    Als er had gestaan: ‘ denk aan een roze olifant ‘ had ik er ook aan gedacht. Ik zie het veschil niet in jouw artikel.

    Mijn idee is dat je door te zeggen dat je het niet bent, de eventuele argwaan van de consument wegneemt (die consumenten, en vooral jongeren, nogal hebben bij marketeers en salesmensen).

    Hartelijke groet,

    Jasper, consumentenpsycholoog

  3. Beste Jasper,
    ik zal op nog een andere manier uitleggen wat is er vastgesteld aan de hand van neuromarketingonderzoek wat is gedaan naar het woord niet.

    Ten eerste is vastgesteld in onderzoek dat onze hersenen het woord niet negeren. Dus het maakt niet uit of ik zeg “Denk niet aan een roze olifant” of “Denk (wel) aan een roze olifant”. Echter trekt de versie met het woord niet er in veel meer aandacht dan de andere versie, want er zit een incongruentie in de zin. Het houdt even je aandacht vast, omdat het verwarrend is. En dat kleine momentje van aandacht is precies wat je nodig hebt in het reclamevak, want het draait allemaal om het trekken van aandacht van de mensen!

  4. Maud,

    Dank je voor de verdieping naar de functie van het woord ‘niet’. Hij is helder :-)

    Jasper

  5. Beste Maud,

    Leuk artikel. Ik heb wel een vraag naar aanleiding van bovenstaande stuk. Het woord niet vestigt je aandacht op het bericht/product oids. Dit gebeurd echter wel op een negatieve manier. Ik ben dan ook benieuwd of consumenten naar aanleiding van zo’n artikel/reclame hun handelen laten beïnvloeden. Is daar enig onderzoek naar gedaan? En zo ja, hoe wordt dat handelen dan beïnvloed?

    Met vriendelijke groet,
    Erik

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *