Zo helpen zwart-wit advertenties consumenten betere keuzes te maken

4 februari 2015 | In Conversie-optimalisatie | Geen reacties

Onbewust heeft de kleurstelling van advertenties, banners en ander promotiemateriaal invloed op keuzes van consumenten. Ook verwerken we zwart-wit advertenties anders dan een full-color variant. Zonder dat we het doorhebben heeft dit grote impact op de beoordeling van producten. In dit artikel deel ik gloednieuw onderzoek over kleurenpsychologie en de opmerkelijke gevolgen van zwart-wit afbeeldingen.

Onderzoek naar zwart-wit vs full-color afbeeldingen

Tijdens het onderzoek kregen deelnemers foto’s te zien van vier paar schoenen (effen sneakers, sneakers met luipaard print, effen pumps en pumps met luipaard print). De deelnemers moesten de afbeeldingen van de schoenen categoriseren in twee groepen. De helft van de proefpersonen kreeg de foto’s te zien in zwart-wit en de andere groep deelnemers in full-color.

schoenen onderzoek zwart wit

schoenen onderzoek

Resultaat
Mensen die de zwart-wit foto’s kregen categoriseerden de schoenen op basis van functie (pumps vs sneakers), in plaats van te kijken naar het design (effen vs print). In andere woorden: de deelnemers hadden bij de zwart-wit afbeeldingen de focus op de basis functionaliteit van de schoen (type schoen) in plaats van het uiterlijk van de schoen (luipaard print).

Vertaling naar de praktijk

Bedrijven moeten er rekening mee houden dat consumenten advertenties die zwart-wit zijn anders waarnemen dan een full-color variant. Onbewust letten consumenten meer op de basis functionaliteiten als de advertentie in het zwart-wit is. Bij een kleurrijke advertentie worden consumenten eerder afgeleid van de basis functionaliteiten en wordt meer waarde gehecht aan ‘nice to haves’ en onnodige functies. Deze kennis kun je effectief toepassen in de praktijk.

“Afhankelijk van het product (of dienst) die je wilt promoten
moet je bewust kiezen voor kleur of zwart-wit in marketinguitingen.”

Wanneer jouw product zich positief onderscheid op basis functionaliteiten van concurrerende producten, dan moet je kiezen voor een zwart-wit advertenties. Maar als jouw product of dienst minder is qua basis functionaliteiten dan andere beschikbare opties, dan kun je beter kiezen voor een full-color advertentie. Hiermee leggen consumenten onbewust meer aandacht op esthetiek en ‘nice te haves’ dan op de basis functionaliteiten.

toyota yaris

Voorbeeld

Een Toyota Yaris is een hele zuinige auto en daarop wil de fabrikant de focus leggen in marketinguitingen. Dit is immers een unique selling point voor deze auto ten opzichte van andere auto’s. Het is dus een basis functionaliteit die benadrukt moet worden.

Met een zwart-wit advertentie voor de Toyota Yaris zal een consument meer focussen op de basis functionaliteit (zuinige auto) en dit laten meewegen bij een beslissing. Bij een full-color advertentie wordt de consument eerder afgeleid van de basis functionaliteiten en wordt meer waarde gehecht aan frivole of onnodige functies (handige bekerhouder). In dit voorbeeld is een zwart-wit advertentie dus slimmer dan een full-color variant.

Kleurenpsychologie

Het kiezen van de juiste kleuren is een belangrijk onderdeel van marketing. De juiste kleuren trekken de aandacht en communiceren verwachtingen over het product. Maar besef je ook goed dat kleurgebruik beïnvloedt welke producteigenschappen consumenten belangrijk vinden. Soms is het kiezen voor een minder voor de hand liggende zwart-wit advertentie dus uitermate slim.

Bron: Hyojin Lee, Xiaoyan Deng, H. Rao Unnava, Kentaro Fujita. Monochrome Forests and Colorful Trees: The Effect of Black-and-White versus Color Imagery on Construal Level. Journal of Consumer Research, 2014; 41 (4)

Tags:


Comments are closed.