Boekrecensie “Hoe pak je een OEN zijn POEN”

15 november 2010 | In In de praktijk | Geen reacties

Dit boek trekt de aandacht in de boekwinkel. Niet alleen zijn pakkende titel spreekt tot de verbeelding, maar ook het compacte formaat van het boek. Op de voorkant pronkt de tekst: “De nieuwe marketing- en salesbestseller!”. Kan dit mini-boekje werkelijk de nieuwe bestseller worden? Lees hier mijn recensie over “Hoe pak je een OEN zijn POEN”.

hoe pak je een oen zijn poen

De titel suggereert enigszins dat je in dit boek dingen leert die het daglicht niet kunnen verdragen. Het klinkt alsof je leert hoe je domme mensen geld afhandig kan maken. Aangezien dit moreel onverantwoord klinkt, sla ik enigszins huiverig het boek open. Echter ben ik snel erg positief verrast.

Overvloed aan praktijktips

Het boek staat boordevol opmerkelijk, opzienbarend, verrassend, leuk, handig, verbazingwekkend en praktisch wetenschappelijk onderzoek die je direct in de praktijk kan toepassen. Ik wist niet dat er zoveel onderzoeken, conclusies en praktische handreikingen in zo’n klein boekje pasten, maar de schrijver heeft het echt voor elkaar gekregen. In korte hoofdstukken worden, per onderwerp, enkele wetenschappelijke onderzoeken behandeld. Daarnaast sluit elk hoofdstuk af met een praktische tip om de conclusies uit de onderzoeken te vertalen naar toepassingen in de praktijk.

Enkele opmerkelijke feiten die je leert

– Je leert waarom mensen minder kopen als ze keuze hebben uit meer producten.
– Je leert hoe je je productassortiment zo kunt samenstellen dat mensen het product willen kopen dat jij graag verkoopt.
– Je leert waarom onze hersenen het woord ‘niet’ negeren.
– Je leert hoe je heel makkelijk de loyaliteit van klanten kan meten.

Detail: zelfs de titel van het boek is nauwkeurig gekozen.

Het boek heet niet zomaar ‘Hoe pak je een OEN zijn POEN’. Hier zit een hele wetenschappelijk onderbouwing achter. Wetenschappers in Los Angeles hebben namelijk ontdekt dat een titel of beeldmerk het best uit drie letters kan bestaan, in dit geval OEN. Verder toonden de onderzoekers aan dat kleine letters minder goed worden onthouden dan hoofdletters en dat een titel nog beter wordt onthouden als de letters rechts in beeld staan (zie kaft).

Daarnaast toonden andere wetenschappers aan dat onze hersenen rijmende woorden makkelijker opnemen en minder snel vergeten. En dat wil een auteur van zijn titel, vandaar de woorden OEN en POEN in hoofdletters, rechts in beeld en rijmend. Dit geeft weer aan dat Leo Pot overal over nadenkt en zijn kennis tot in de kleinste details doorvoert.

Mijn oordeel?

Dit boek is geschikt voor iedereen met een interesse in marketing en sales. Zelfs voor CEO’s en managers met weinig tijd is dit boek perfect. Door de compacte opzet van het boek leer je ontzettend veel in heel weinig tijd. Een must-read voor iedereen die geïnteresseerd is in marketing, sales, en inter-persoonlijke beïnvloeding! Nu lezen en morgen toepassen!

Tags:


Comments are closed.