Creëer je online identiteit

25 juli 2008 | In Marketingpsychologie | door

Wie op zoek is naar een nieuwe baan doet zich er goed aan zichzelf te profileren op internet. Steeds vaker gebruikt een werkgever Google om te kijken welke kandidaten hebben gesolliciteerd. Hoe staat het met jou online identiteit? En weet je wat je moet doen om een goede online reputatie te creëren?

Er zijn een aantal stappen die je kunt doorlopen om een gewenste online identiteit te creëren.

  1. Google jezelf: Google is de meest populaire zoekmachine in Nederland en wordt vaak gebruikt om meer te weten te komen over iemand. Google kan zorgen voor een eerste indruk die een werkgever van een sollicitant krijgt. Om er achter te komen wat Google voor jou in petto heeft is het handig om jezelf te zoeken in Google door je voor-en achternaam in te voeren. Helaas is het verwijderen van gegevens uit Google zo goed als onmogelijk. Let dus op wat je over jezelf op internet zet! Het lijkt me niet gewenst dat internet vol staat met foto’s waar je met je dronken hoofd op staat.
  2. Maak een profiel aan op een netwerksite
    Een makkelijke manier om jezelf te profileren is door een profiel aan te maken op een sociale netwerksite. LinkedIn is een goede site wanneer je op zoek bent naar werk. Hier staat je werkervaring, opleiding en expertise centraal.
  3. Ga bloggen
    Een eigen website is de ideale plek om je online identiteit vorm te geven. Het best kun je dit doen op een eigen domeinnaam, bijvoorbeeld voornaam-achternaam.nl Dit staat professioneler dan een gratis site vol met reclame. Naast persoonlijke gegevens zoals je cv, foto’s of artikelen die je hebt geschreven kun je ook gaan bloggen. Dit is een goede manier om je expertise op je vakgebied te tonen aan anderen. Je moet je er wel van bewust zijn dat het onderhouden van een blog tijd kost. Een blog die niet up-to-date is zal geen goede indruk achter laten. Doe dit alleen wanneer je het écht leuk vindt!
  4. Sluit je aan bij een discussieforum
    Als je geen tijd hebt om te bloggen kun je je ook aanmelden bij een discussieforum of expertblog. Dit is vrijblijvender dan bloggen terwijl je toch je kennis kan etaleren. Geef bijvoorbeeld antwoord op vragen die worden gesteld of meng je in een discussie. Ook berichten op forums zijn te vinden in Google, dus ook dit draagt bij aan je online identiteit.

Online identiteitAl met al ben ik dus goed bezig een online identiteit te creëren voor mezelf. Ik blog, heb een profiel op LinkedIn en weet precies wat er over mezelf in Google staat.

Nieuwe werkgevers, meldt u maar!

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , , , , , ,


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *