Amateurpsychologie op het internet

26 september 2011 | In Marketingpsychologie | door

Stel: je bent op zoek naar een oude crossfiets voor je neefje die bijna tien is. De fiets wil hij graag hebben om er uitdagende stunts mee uit te voeren. Het hoeft daarom geen nieuwe te zijn, als die maar goed kan fietsen. Dus je besluit op Marktplaats te zoeken. Je budget is maximaal 100 euro en alles wat daar binnen valt en een goede deal is wil je accepteren. Effectief als je bent maak je handig gebruik van de filterfuncties. Je selecteert ‘fiets’ en ‘binnen een straal van 50 km’ en ‘tussen 0 en 100 euro’. Totdat je bij de filter ‘staat van de fiets’ komt. Je kunt kiezen tussen nieuw, gebruikt of zo goed als nieuw. Nogmaals: het maakt je niet uit hoe die eruit ziet, als die maar kan rijden. En daarom wil je alleen de optie nieuw uitschakelen. Helaas kan dat niet; je moet kiezen. Tot grote ergernis gebruik je de filter dan maar helemaal niet.

Marktplaats

Mijn theorie: begrijp je de psyche van de mens, dan weet je hoe hij denkt en wat zijn behoeften zijn. Het is een basis van de marketing. De ene doet het op gevoel, de ander maakt er een hele studie van. Maar soms is het gewoon een kwestie van logisch redeneren. Op het internet zijn mensen extreem ongeduldig. Alles moet snel en functioneel. Aan jou de taak om de consument hierin te ondersteunen.

Neem Marktplaats. Een hele kleine verandering zou het gebruikers zoveel makkelijker maken. En dat geldt bij veel verschillende producten. Neem iemand die een witte of blauwe auto zoekt met belastingvoordelen en daarbij een keuze wil maken tussen de Aygo, de 107 en de C1. Die moet dan ook de auto’s 1 voor 1 af, en dan ook nog per kleur. Bij kledingwebshops is er een vergelijkbaar geval. Daar kun je meestal niet selecteren op zoeken op bepaalde maten. En als je dat al kan, kun je meestal slechts per 1 maat tegelijk kiezen. Maar wat nou als je zowel medium als large past? Funda doet het beter. Daar kun je bij de filter ‘woonoppervlakte’ aangeven hoe groot je toekomstige huis minimaal (of maximaal) moet zijn.

Hugo Boss webshop

Soms liggen oplossingen voor de hand. Doorgewinterde ondernemers raden je meestal aan om ‘op de stoel van de klant te gaan zitten’. Marktplaats (en natuurlijk ook de andere partijen) raad ik hetzelfde aan. Neem plaats op de (bureau)stoel van je klant en ga zelf eens op je gemak surfen op je website. Waar erger jij je aan? En hoe zou je met meer tevredenheid kunnen shoppen? Met een beetje amateurpsychologie is al veel verbetering te bereiken!

Wil je meer weten over psychologie op het internet? Lees dan eens een boek over dit onderwerp. Een aanrader is ‘Verleiden op het internet’ van Aartjan van Erkel, met zowel logische dingen als eye-openers.

Over de auteur

Nawaz Kazmi is oprichter van MiU Marketing. Vanuit de (sociale) psychologie helpt hij bedrijven connecten met hun doelgroep. Dit doet hij door de mens centraal te zetten en zijn diepere verlangens en behoeften te doorgronden.

Tags: , , , ,


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *