Ziggo puzzel: goede mailing, dramatisch aanbod

29 april 2010 | In Marketingpsychologie | door

Gisteren viel er een brief van Ziggo op de deurmat. Duidelijk reclame. Ik had het al in mijn hand om in de oud papier bak te gooien, maar twijfelde en legde het weer op de keukentafel. De Ziggo reclame had mijn aandacht getrokken. De grote vraag voor elke marketeer is: hoe heeft Ziggo het voor elkaar gekregen dat ze nu nog op mijn tafel liggen?

Goed gedaan, goede mailing
De reclame van Ziggo was niet een gewone brief, maar het was een puzzel. Hierdoor had ik het gevoel dat ik het niet ‘zo maar’ weg kon gooien. Het was immers niet een papiertje, maar een puzzel. Hiermee heeft Ziggo goede en bekende marketing truc toegepast. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat mensen een reclame folder beter bekijken als er iets van ‘waarde’ bij zit. Ook al is het maar een sleutelhanger, pen of puzzel. Hierdoor kreeg Ziggo het voor elkaar dat hun reclame op mijn keukentafel is blijven liggen, terwijl de rest van de reclame al in de oud papier doos lag.

’s Avonds pakte ik de Ziggo puzzel van de keukentafel om er nogmaals naar te kijken. Op de puzzel stond een figuurtje wat zei: “Ik heb het gevoel dat ik iets mis”. Door het folie heen was een puzzel te zien waaruit een puzzel stukje miste. Op de plek van het ontbrekende stukje stond de tekst: “Maak het compleet met Alles-in-1”. Mijn interesse was gewekt door de leuke manier van communiceren, dus ik besloot te op zoek te gaan naar het aanbod wat Ziggo voor me had. En dat was een flinke tegenvaller!

ziggo-mailing

“Uw voordeel” Laat me niet lachen!
In de bijbehorende brief stond dat je bij Ziggo een Alles-in-1 pakket kunt afsluiten. Hiermee ben je voordeliger uit dan met losse pakketten (bij verschillende aanbieders). Tot zover had de marketeer van Ziggo goed werk geleverd. Hij had mijn aandacht getrokken en de dienst goed uitgelegd. Echter ging het hierna flink mis. Op het cruciale punt dat hij me had moeten overhalen om een Alles-in-1 pakket te bestellen kreeg ik de slappe lach. Het aanbod wat ik kreeg was zo slecht dat ik van verbazing moet lachen.

Met dikgedrukte letters stond er: ‘Uw winst: €1,90 per maand.’ Pffff, ik kan dus €1,90 besparen als ik mijn televisie-, internet- én telefoon abonnement verhuis naar Ziggo. Nou, voor die €1,90 per maand heb ik absoluut geen behoefte om al mijn lopende abonnementen op te zeggen en over te stappen naar Ziggo. En ik kan me ook niet voorstellen dat iemand anders daar wel zin in heeft.

Helaas Ziggo, jullie hadden compleet mijn aandacht. Maar voor zo’n mager aanbod loop ik echt niet warm. Zeg maar hallo tegen de oud papier bak!

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , ,


2 reacties op “Ziggo puzzel: goede mailing, dramatisch aanbod

  1. Beste Maud,

    Dank voor jouw reactie op de onzin van Ziggo van een klein jaar geleden. Een nieuwe brief heb je waarschijnlijk al ontvangen. (4 februari 2011).
    De volgende zaken storen mij zeer in deze brief.

    – de consument die tevreden is met een analoog beeld, waarschijnlijk omdat hij het heil van televisiekijken niet al te hoog inschat, wordt afgeschilderd als iemand uit de oude doos die niet met zijn tijd is meegegaan. (eerste alinea)
    – het volstrekte m.i. gelogen opvoeren van een Ziggo-onderzoek waaruit blijkt dat, anders dan bij andere providers, de Ziggo consument hecht aan volstrekt voor de hand liggende zaken als kwaliteit van beeld en geluid. Het vaak valselijk opgevoerde adagium: de klant vraagt erom dus we moeten wel.(tweede alinea)
    – Tenslotte het volstrekte dedain van Ziggo voor haar weldenkende en intelligente klanten. Meneer Marcel Nijhof (dir) zou zich door een dergelijk toegedichte onnozelheid en stupiditeit toch ook geschoffeerd voelen?

    De enige reden voor dit soort door de klant zelf betaalde acties van Ziggo is de onnozele schapen rijp te maken voor de slacht van analoge tv. Laat ze dat dan gewoon zeggen.
    Het effect op mij is dat ik mij steeds meer afsluit voor wat voor communicatie van welke oplichtersbende dan ook.

    Doe er wat aan Maud,

    Vriendelijke groet,
    Age Spanjer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *