Seniorenmarketing: de naakte waarheid

21 april 2010 | In Marketingpsychologie | door

Er zijn veel producten die het aftakelen moeten verhullen. Van anti-rimpel crème tot scootmobiel en onderbroeken die je billen liften. Van alles wordt bedacht om het leven van ouderen “comfortabel” te maken. Of eigenlijk wordt er van alles op de markt gebracht waarmee ouderen hun ouderdom kunnen verdoezelen en ontkennen. Maar hoe moet je de producten voor senioren in de markt zetten? Senioren hebben namelijk een heel eigen kijk op de wereld…

De ontkenningsfase
Uit onderzoek blijkt dat ouderen zich gemiddeld 10 tot 15 jaar jonger voelen dan ze werkelijk zijn. Ze worden pas trotst op hun leeftijd als ze tegen de 80 lopen. Tot die tijd verkeren ze in de ontkenningsfase wat betreft hun leeftijd. Ze willen ook niet in de doelgroep ‘senioren’ geplaatst worden, want dat ervaren ze als een belediging (ze voelen zich immers nog zoveel jonger!). Marketing moet hier op inspelen, want anders sla je de plank compleet mis.

Marketingcampagnes die zich richten op senioren moeten gebruik maken van acteurs en modellen die zeker 10 jaar jonger zijn dan de doelgroep waarvoor het product is. Dit is de leeftijd waarmee ze zich namelijk identificeren en associëren. Ze willen er net zo jong uitzien en voelen als die vitale mensen uit de reclame. Tien jaar jongere acteurs en modellen zijn dus een must om de oudere doelgroep überhaupt aan te spreken.

Naakt?
De senioren worden niet graag herinnerd aan hun eigen aftakeling. Daarom houden ze ook absoluut niet van naakt in de reclames van een ‘senioren product’. Het maakt hierbij niet uit of het ‘functioneel’ naakt is of niet. De naaktheid brengt negatieve emoties naar boven, namelijk emoties over hun eigen –niet te voorkomen- aftakeling.

Voorbeeld
De SP lanceerde in 2008 een nogal shockerende niets verhullende reclame met een nogal naakte oudere dame. Het filmpje van de SP is het schoolvoorbeeld van wat senioren NIET willen zien. Echter was dit ook precies de bedoeling van de SP, want ze wilden aandacht vragen voor de ‘naakte waarheid in de Thuiszorg’. De reclame was een perfecte manier om negatieve emoties op te roepen over de manier waarop de Thuiszorg met mensen omgaat.

Ik denk niet dat veel senioren het einde van de reclame hebben gezien. Jij al wel…? Grijp je kans!

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , ,


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie