Mensen drinken meer bij luide muziek

22 juli 2008 | In Marketingpsychologie | door

Mensen in een uitgaansgelegenheid drinken meer naarmate de muziek sneller en luider is. Dit blijkt uit onderzoek van een Franse universiteit. Hoe is dit te verklaren?

dorst door dansenDe onderzoekers van de Franse universiteit hebben gedrag geobserveerd van veertig mannen tussen de 18 en 25 jaar. De muzieksterkte en tempo van de muziek werd gevarieerd tijdens het bezoek aan de uitgaansgelegenheid. Het onderzoek toonde aan dat er meer werd gedronken wanneer de muziek sneller en luider was. De onderzoekers suggereren dat de muziek de mannen ophitst waardoor ze meer alcohol gaan drinken. Tevens zijn gesprekken lastiger wanneer de muziek erg luid is, waardoor de mannen overgaan op een andere activiteit: drinken.

Een mogelijke verklaringen waaraan de onderzoekers niet hebben gedacht is de fysieke activiteit van de mensen in de uitgaansgelegenheid. Het is een mogelijkheid dat mensen eerder gaan dansen wanneer de muziek hard staat, omdat ze opgezweept worden door de muziek. Van dansen krijg je uiteraard ook meer dorst dan van op een barkruk hangen… Misschien moet daar ook maar een onderzoek aan worden gewijd?

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , ,


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *