Biertje voor 37 euro?!

19 juli 2008 | In Marketingpsychologie | door

Op nu.nl stond het opmerkelijke bericht dat in Australië een erg duur biertje wordt gebrouwen. Het grootste bierconcern van Australië lanceert een nieuw ‘kwaliteitsbiertje’ voor slechts 37 euro per fles van 750 ml. Er zijn slechts 5000 flessen gebrouwen. Zou jij het kopen?

BiertjeIk verwacht dat de verkoop van het Australische bier storm gaat lopen om twee redenen. Ik zal dit illustreren aan de hand van twee voorbeelden.

Er zijn verschillende wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar het effect van prijs op aankoopgedrag. Zo heeft een onderzoeker geprobeerd ‘echte Belgische bonbons’ op de markt te verkopen. De eerste dag bood hij ze aan voor de spotgoedkope prijs van € 1,95 per doosje. Tegen alle verwachtingen in verkocht hij nauwelijks bonbons. Mensen wilden niet eens gratis proeven! De tweede dag bood hij hetzelfde doosje bonbons aan voor € 9,95. Ineens liep de verkoop gesmeerd en wilde veel voorbijgangers een bonbon proeven. Op de derde en laatste dag probeerde de onderzoeker het doosje bonbons voor
€ 19,95 te verkopen. Tot zijn grote verbazing waren al zijn bonbons binnen 2 uur uitverkocht! Wat bleek? Mensen hadden het idee dat de bonbons van € 1,95 nooit lekker konden zijn, ze waren immers veel te goedkoop. Daarentegen hadden de mensen zeer hoge verwachtingen van de bonbons van € 19,95. Dat moest wel kwaliteit zijn!

Een ander voorbeeld is de iPhone. Met veel bombarie is deze afgelopen weekend in Nederland geïntroduceerd door T-Mobile. Binnen een paar dagen was de iPhone uitverkocht.  Dit schaarste principe –veel vraag en weinig aanbod- zorgt er voor dat je het product nog liever wil hebben. Het is immers goed voor je imago om iets te hebben wat veel mensen niet kunnen krijgen!

De Belgische bonbons en de iPhone illustreren dat mensen eenvoudige regels gebruiken om producten te beoordelen. De hoge prijs van het biertje zal men linken aan kwaliteit. Tevens is het hebben van een schaars product goed voor je imago. Kortom, het Australische kwaliteitsbiertje is écht een product waarmee je jezelf kunt verwennen terwijl het ook nog goed is voor je imago. Wie laat zo’n biertje nou in de winkel staan?!

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , , ,


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *