[BOEKRECENSIE]: Geld maakt wél gelukkig – als je weet hoe je het moet uitgeven

28 juni 2018 | In Boekrecensies | door

“Geld maakt niet gelukkig.”  Wie dat zegt heb ik altijd voor gek verklaard.

Natuurlijk maakt geld gelukkig. Of in elk geval gelukkiger. Alleen de rijken beweren anders… Dat snap ik, want het verschil tussen 1 of 2 miljoen op de bank merk je niet in je dagelijkse leven. Je kan er alles mee doen wat je wilt. Behalve als je een vreselijk luxepaard bent. Maar nu zwerf ik af. Ik wil het hebben over het boek ‘Geld maakt wél gelukkig – als je weet hoe je het moet uitgeven’ van consumentenpsycholoog Patrick Wessels. Hij vertelt over de ‘trucjes’ van verkopers én denkfouten van ons brein waardoor we regelmatig dénken gelukkig te worden van een aankoop, maar dit een illusie blijkt te zijn.

boek geld maakt wel gelukkigHoe gelukkig ben jij met je aankopen?

Met één muisklik bestel je online een splinternieuwe iPhone, een ultraplatte televisie of dat kekke jurkje. Maar maakt die aankoop je écht gelukkig? Of ben je na een week alweer gewend aan je nieuwe aankoop en begint het stiekem te knagen. Had je niet beter iets anders kunnen doen met je geld…?

Verkopers weten feilloos jouw zwakke punten te vinden. Voor je het weet ben je dolenthousiast over het kopen van een paar nieuwe sneakers (die je eigenlijk niet nodig had). Of je koopt een keukenmachine met 15% korting (die je in de praktijk amper zal gebruiken). Deze aankopen maken je niet gelukkiger, terwijl je dat wel dénkt als je afrekent.

In ‘Geld maakt wél gelukkig – als je weet hoe je het moet uitgeven’ worden 8 psychologische principes behandeld die ervoor zorgen dat je slimmere keuzes maakt. En dat je je geld -veel of weinig- besteedt aan zaken waarvan je daadwerkelijk gelukkiger wordt. Wessels belooft dat je na het lezen van het boek je niets meer laat aanpraten en ontdekt welke aankopen je jarenlang plezier opleveren.

8 psychologische inzichten voor meer genot van je geld

Het boek is gericht op ‘de consument’ en heeft als doel hem bewust te maken van beïnvloeding door merken en marketeers. En natuurlijk ook van onze eigen irrationele beslissingen en denkfouten tijdens het shoppen. Zonder te ver in detail te treden (dan moet je het boek lezen), deel ik enkele inzichten van Wessels.

• Koop ervaringen in plaats van spullen
    Uit onderzoek blijkt dat we gemiddeld 57% gelukkiger worden van ervaringen dan van spullen. Trakteer jezelf (of een ander) een op een leuk uitstapje.
  • Stop met vergelijken
    Het vergelijken van producten (tot in den treure) legt de nadruk op de verschillen tussen de opties. Hierdoor ben je er bewuster van wat je ‘misloopt’ als je het ene koopt in plaats van het andere. Door te vergelijken vergeet je te letten op de eigenschappen van het product die je gelukkig maken.
  • Betaal alvast vooruit
    Ga je op vakantie? Betaal dan je vakantie (ver) van tevoren, zodat je optimaal geniet van de voorpret. Een all-inclusive vakantie is ideaal omdat je alles al hebt afgerekend en ter plekke alles ‘gratis’ voelt. Je hoeft dus niet elke keer af te wegen of je extra geld wilt uitgeven voor een ijsje, cocktail, huurauto of excursie. Als je dit ruim van tevoren allemaal boekt en betaalt zul je meer genieten van je vakantie.

Wat vind ik van het boek?

Patrick Wessels heb ik hoog zitten qua kennis over consumentengedrag. Hij bewijst elke keer in blogs dat hij goed doorziet hoe marketeers consumenten beïnvloeden. In zijn boek laat hij dit ook duidelijk blijken. Toch vond ik de schrijfstijl iets minder prettig. Het boek is geschreven vanuit een ik-perspectief en Wessels deelt zijn ervaringen met het zelf toepassen van de psychologische tips die hij geeft. Hierdoor wordt het soms een grote ‘Patrick doet het allemaal goed show’, waardoor het bij mij soms ging kriebelen op de verkeerde plaats. Maar dat is persoonlijk, want dit heb ik ook bij andere (marketing)boeken in deze stijl.

De psychologische tips in het boek zijn nuttig voor consumenten die willen weten hoe zij hun geld beter kunnen besteden. Niet door te besparen of iets dergelijks, maar door ervoor te zorgen dat ze maximaal plezier halen uit hun budget. Hoe groot of klein deze ook is. De tips en breinprocessen worden soms een tikje lastig omschreven (zeker voor een leek), maar dat is haast onvermijdelijk. Het is ontzettend moeilijk om de onbewuste gedachtes en processen in onze hersenen in Jip-en-Janneke-taal uit te leggen. Toch had het mijns inziens nog iets beter gekund dan nu is gedaan. Ook met mijn lading aan voorkennis moest ik af en toe fronzen bij de uitleg van wetenschappelijke onderzoeken vol vaktaal die in het boek worden aangehaald.

Gelukkig wordt elk hoofdstuk afgesloten met een heldere conclusie met simpele tips om je geld slimmer te besteden. Heel handig, zeker als je later het boek er nog eens bij pakt. Dan kan je snel even gluren naar deze opsomming om weer alert te zijn op je uitgaven.

Tags: , ,