Boekreview: Br@inbound marketing – Paul Hassels Mönning

15 juni 2014 | In Boekrecensies | door

De uitdaging verschuift van het kopen van aandacht naar het verdienen van aandacht. Traditionele, push gebaseerde marketingmiddelen werken niet meer in de digitale wereld van vandaag. Een marketingteam moet daarom switchen naar van push (outbound communicatie) naar pull (inbound communicatie). Het boek ‘Br@inbound marketing’ legt een brug tussen marketing van toen en marketing van nu. Wat houdt dit in en wat is br@inbound marketing? Ik vertel het in deze boekreview.

Via Twitter stelde Paul Hassels Mönning mij de vraag: ‘Maud, hoe kan ik je verleiden om een boekreview over Br@inbound marketing te schrijven?’. Gekscherend riep ik terug dat het alleen mogelijk was als hij me er een vakantie bijleverde. Ik was druk met de tweede lichting cursisten van de mijn online training ‘Master Online Overtuigen’ én ik had nog een stapel ongelezen boeken liggen op de keukentafel. Dus niet het juiste moment om rustig onderuitgezakt een boek te lezen. Toen ik even later besloot zelf de vakantie te boeken kwam ‘Br@inbound marketing’ alsnog in mijn brievenbus terecht.

 

Een nieuw perspectief op B2B-marketing en sales

In drie hoofdstukken leidt het boek je door de radicale veranderingen van de afgelopen vijf tot tien jaren in de sales- en marketingbranche. We hebben te maken met globalisering, digitalisering, sociale revolutie en een economische crisis. Dit heeft grote gevolgen gehad voor de beste aanpak om leads en daadwerkelijk nieuwe klanten binnen te halen. De macht is verschoven van de leverancier naar de klant en krappere budgetten zijn een feit. Ook wordt de roep om accountability en garantie van resultaten steeds luider. Paul schets uitgebreid dit plaatje en komt met een oplossing: br@inbound marketing. In het laatste hoofdstuk wordt een handig schema besproken waarin je leert br@inbound marketing toe te passen.

 

Wat is br@inbound marketing?

klantpsychologieBr@inbound marketing combineert inbound marketing met bestaande kennis uit de klantpsychologie en nieuwe inzichten uit de neuromarketing. Daarbij wordt feitelijk klant- en klikgedrag aangevuld met inzichten uit de bovenkamer.
Uiteindelijk draait succes in marketing en sales namelijk om het beantwoorden van één vraag: als je weet wat er omgaat in je potentiële klant heb je een voorsprong. Je kan je informatie beter afstemmen op de (latente) behoefte en je kan de verschillende fases in een lead nurtering proces beter timen.

De verschillende aspecten van klantpsychologie en neuromarketing worden behandeld in het vijfde en gedeeltelijk zesde hoofdstuk van ‘Br@inbound marketing’. In sneltreinvaart passeren eerst o.a. de werking van het (on)bewuste brein, zes principes van Cialdini, approach-avoidance-theorie en contrastprincipe. Allemaal geen hogere breinkunde als je het mij vraagt, maar slechts een kleine uiteenzetting van de basiskennis over klantpsychologie. De lezer moet het doen met slecht beknopte informatie over klantpsychologie en neuromarketing onderzoeksmethoden, terwijl je er een boek over vol kan schrijven. Matig dus. Zeker omdat het brein de eyecatcher is in de titel van het boek en zou moeten zorgen voor de verfrissende kijk op een veelbesproken onderwerp.

 

Nice to know

Nuttige inzichten uit Br@inbound marketing:

  • Een potentiële klant heeft soms tot 70% van zijn koopreis doorlopen voordat hij openstaat voor fysiek contact met de leverancier.
  • Bedrijven die hoog scoren op de 4 C’s (customer experience, content, collaboration, conversation) hebben gemiddeld 23% hogere klanttevredenheid en 27% hogere bereidheid om het bedrijf aan te bevelen bij anderen.
  • Het ‘te vroeg’ vinden van nieuwe leads bestaat niet. Laat het gepaard gaan met een zorgvuldig proces van kwalificeren en lead nurturing.

 

brainbound marketingVoor wie is ‘Br@inbound marketing’ een aanrader?

Voor mij voelde het lezen van ‘Br@inbound marketing’ als een kruising tussen een schoolboek en betoog. Veel definities, theorie en herhaling hebben hier een duidelijke rol in gespeeld. Het boek is zeer serieus van toon en is vooral toepasselijk voor lezers die zich in een grote organisatie bevinden en werk willen maken van de afstemming tussen de sales-, IT- en marketingafdeling. Zelf ben ik een eenkoppige sales- en marketingafdeling, dus voor mij had het hierover lezen geen toegevoegde waarde.

CEO’s of sales- en marketingmanagers kunnen zich wel laten inspireren hoe het ook kan (of moet). Paul Hassels Mönning is namelijk een ervaren rot in het vak en werkt als ruim twintig jaar op het snijvlak van marketing, sales en IT. Als iemand je goed kan adviseren over een goede samenwerking tussen die afdeling is het Paul wel.

 

 

P.S. Wil je meer leren over klantpsychologie?

Ook jij kan dit leren. Tijdens mijn online training ‘Master Online Overtuigen’ leer jij de geheimen van online klantpsychologie om je site of shop effectiever en winstgevender te maken. Ik bied je:

  • Leer van een consumenten- en marketingpsycholoog.
  • Online verkooptechnieken op basis van cases en (neuromarketing) onderzoek.
  • Neem een voorsprong op andere marketeers met deze unieke kennis.

 

Wat zou het voor jou betekenen als je website meer leads en verkoop oplevert?

Check www.masteronlineovertuigen.nl

Maud Ebbekink

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , , , , ,


1 reactie op “Boekreview: Br@inbound marketing – Paul Hassels Mönning

  1. Dank je Maud voor het schrijven van je review op mijn boek Br@inbound Marketing.

    Grappig hoe (on)bewust je in de titel van dit boek vooral het accent op brein leest: ‘Zeker omdat het brein de eyecatcher is in de titel van het boek’. Omdat ‘br@inbound’ de (50/50) combinatie is van inbound enerzijds en breinkennis/toepassing anderzijds heb ik getracht om zo gebalanceerd mogelijk aandacht te schenken aan digitale, inbound marketing & sales enerzijds en klantpsychologie anderzijds.

    Naast Hoofdstuk 5 over klantpsychologie is H6 voor een flink deel gewijd aan het – speciaal voor dit boek opgezette – B2B neuromarketing onderzoek via EEG. Dat aspect blijft helaas onvermeld in je review.

    Het klopt dat ik met mijn boek deels wil uiteenzetten en deels betogen. Uit onderzoek (oa Sitecore 2013) blijkt dat de bulk van alle B2B bedrijven nog een wereld te winnen heeft bij het benutten van digitale marketing & sales. Ik hoop met mijn boek B2B bedrijven – groot, middelgroot en klein – een klein duwtje in de goede richting te kunnen geven. Omvang is daarbij steeds minder bepalend voor succes. ‘Klein is het nieuwe groot’, zo geldt juist ook in digital B2B business.

    Voor degenen die meer willen weten; zie bovenstaande link voor een korte presentatie en andere (lezers)recensies.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

Informatie

GRATIS Turbotraining

Schrijven voor meer verkoop

Meer online bestellingen, klanten en offerteaanvragen behalen... En dat zonder grote investering van tijd of geld.

Wat zou het jou opleveren als je binnen 15 minuten een webtekst kan herschrijven voor meer verkoop?

Ik vertel je een aantal knallers van schrijftechnieken.

GRATIS turbotraining schrijven voor meer verkoop