Inspiratie: 10 A/B-testen om een call to action button te optimaliseren

19 juni 2014 | In Conversie-optimalisatie | door

Een kleine aanpassing aan een button kan zorgen voor een flinke toename in aanvragen of bestellingen op je site. Maar helaas geldt dit ook andersom: een wijziging kan ook zorgen voor een daling van je resultaten. Maak daarom gebruik van conversietesten om ervoor te zorgen dat je buttons ware conversieknallers worden in plaats van conversiekillers. In dit artikel krijg je 10 tips om je buttons te testen.

In een eerder blog legde ik uit wat de meerwaarde van conversietesten is. Kort gezegd komt het erop neer dat je op een gecontroleerde, veilige manier test hoe je de verkoop/aanvragen via je website kan verbeteren. Maar dan is het wel cruciaal dat je weet wat je allemaal kan testen. Daarom krijg je in dit artikel inspiratie voor het doen van effectieve conversietesten van buttons.

 

1. Kleur van de button

Voor de meeste websites geldt: gebruik een contrasterende kleur voor je belangrijkste button op de pagina. Als je website voornamelijk oranje is, moet je juist hiervan afwijken met de buttonkleur. Kies dan bijvoorbeeld voor een groene of blauwe button. Met een conversietest kom je erachter welke kleur button de hoogste conversie oplevert op jouw site.

Case autoleasemaatschappij
Op de site van een autoleasemaatschappij (ik mag helaas de naam niet noemen) wordt vooral gebruikt gemaakt van de accentkleuren blauw en oranje. Om de best converterende button te vinden werden 3 kleuren getest: oranje, blauw en groen. De groene button had het meeste contrast ten opzichte van de rest van de site en dit leverde maar liefst 21,67% extra offerteaanvragen op ten opzichte van een oranje of blauwe button.

button ab-test kleur

 

2. Tekst op de button

Een kleine aanpassing in de tekst kan een groot verschil in kliks opleveren. Test nuanceverschillen zoals een button met de tekst ‘Plaats in winkelwagen’ of ‘Plaats in winkelmandje’. Of ‘Download nu het e-book’ of ‘Download gratis het e-book’. Ook subtiele verschillen tussen ‘ik’, ‘je’ of ‘mijn’ kunnen grote impact hebben op de behaalde aanvragen/bestellingen.

button tekst

Bron: visualwebsiteoptimizer.com
Visual door ContentVerve.com

 

3.  Vorm van de button

Experimenteer met de vorm van de button. Je kan denken aan een langwerpige button met afgeronde hoeken of scherpe hoeken, maar je kan ook gaan voor een vierkant, cirkel of ovaalvormige button. De mogelijkheden zijn ontelbaar.

vorm van de button

Bron: ContentVerve.com

 

4.  Formaat van de button

Het belangrijkste element van de webpagina is de button, omdat je wilt dat bezoekers daarop klikken. Logischerwijs moet je er dus voor zorgen dat de button opvalt. Niet alleen in kleur, maar ook in formaat. Laat de belangrijkste button op de pagina opvallen door hem een slag groter te maken dan andere elementen.

formaat van de button

 

5.  Locatie van de button

Waar kun je het beste de button plaatsen op een pagina? Hierop bestaat helaas geen algemeen geldende regel. De beste positie voor een button verschilt per website en type pagina, blijkt uit conversietesten. Voor je eigen website moet je dit dus bepalen met een conversietest. Laat je daarbij eens inspireren door de volgende cases:
> Plaats je button dichtbij of verder van de productprijs af.
> Plaats je button gecentreerd in beeld of rechtsboven.

button positie

Bron: VisualWebsiteOptimizer.com

 

6.  Icoon op de button

Plaats niet alleen tekst op de button, maar voorzie de button ook van een icoon. Denk aan een winkelmandje, winkelwagen, pijl, neerwaartse pijl (bij een download), vergrootglas (bij zoekveld), vinkje, enz. Stel met een conversietest vast of het icoon een positief effect heeft op het klikpercentage op de button.

 

icoon op button

 

7.  Effect als de muis over de button gaat

Websitebezoekers zien een plat vlak in een kleur niet direct aan voor een button. Zorg ervoor dat het duidelijk is dat een button klikbaar is. Een kleine schaduw aan de onderzijde en een hover (effectje als je met de muis erover heen gaat) zorgen ervoor dat de button er als een klikbaar element uit ziet.

mouse over button

 

8.   Pijl richting de button

Stuur de kijkrichting van websitebezoekers door een pijl te laten wijzen richting de button. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat mensen de richting volgen waarnaar de pijl wijst. Deze kennis kun je in je voordeel laten werken door een pijl richting je button te laten wijzen om hiermee meer kliks te behalen.

 


9.  Slechts 1 button per pagina

Als je een webpagina vol zet met buttons springt er niets uit voor websitebezoekers. Ze ervaren dan keuzestress, omdat ze lastig kunnen overzien wat de logische vervolgstap is om de informatie te vinden die ze zoeken. Wees dus selectief met het tonen van buttons op je pagina.

Wil je heel-heel-graag meer dan 1 button op een webpagina plaatsen? Houd je dan aan de volgende richtlijn:

  • De belangrijkste button, waarop je wilt dat bezoekers klikken, moet groter zijn dan andere buttons op de pagina.
  • De belangrijkste button moet in een contrasterende kleur zijn ten opzichte van de rest van de pagina. Andere buttons krijgen een minder opvallende kleur (bijvoorbeeld een huisstijlkleur) of maak er een tekstlink van.

 

 

 

10.  Tekst onder de button

Onder de button heb je ruimte om een korte zin (of afbeelding) toe te voegen om eventuele twijfel weg te nemen over een aanvraag of bestelling. Vertel bijvoorbeeld hoeveel garantie of service een product heeft, hoeveel anderen het product al hebben besteld of hoeveel tevreden klanten je al hebt geholpen.

Case Slaapkamerweb.nl
Door de afbeelding ‘Inclusief GRATIS montage’ te verplaatsen naar direct onder de button, werden 31,97% meer bestellingen behaald.

 

 

Tot slot

Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren om een aantal conversietesten te gaan doen op de belangrijkste buttons van je site. Kom je er niet uit? Mail me (m.ebbekink [at] consumpsy [punt] nl) dan even, dan help ik je ermee!

 

Waarschijnlijk vind je dit ook interessant

Onderstaande blogs over hetzelfde onderwerp publiceerde ik op het blog van ConsumPsy:

 

 

P.S. Wil je ook A/B-testen ideeën opdoen?

Ook jij kan dit leren. Tijdens mijn online training ‘Master Online Overtuigen’ leer jij de geheimen van online persausion technieken om je site of shop effectiever en winstgevender te maken. Ik bied je:

  • Leer van een consumenten- en marketingpsycholoog.
  • Online verkooptechnieken op basis van cases en (neuromarketing) onderzoek.
  • Neem een voorsprong op andere marketeers met deze unieke kennis.

 

Wat zou het voor jou betekenen als je website meer leads en verkoop oplevert?

Check www.masteronlineovertuigen.nl

Maud Ebbekink

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , , , , , , , ,


4 reacties op “Inspiratie: 10 A/B-testen om een call to action button te optimaliseren

  1. Pingback: Het geheim achter de conversie van Fietsenwinkel.nl

  2. Pingback: Conversieoptimalisatie door webpsychologie | On marketing voor beginners

  3. Pingback: Tussen de regels door je conversie verhogen - Voor Tekst

  4. Pingback: Voor Tekst Flevoland

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie







close

GRATIS TURBOTRAINING


​SCHRIJVEN VOOR
MEER VERKOOP

  • check-square-o
    ​Meer kliks, leads ​en bestellingen.
  • check-square-o
    ​T​ips van de beste copywriters ter wereld.
  • check-square-o
    ​Binnen 15 minuten herschrijf jij je (verkoop)tekst!



Ja, ​mail me de gratis online training!

envelope-open-o
user
arrow-right