Boekrecensie: You should test that! – Chris Goward

1 april 2014 | In Boekrecensies | door

“Héé, je bent aan het lezen in de conversiebijbel!” Dat zei mijn afspraak toen hij ‘You should test that!’ op mijn tafeltje zag liggen. Ik had het in de trein naar Utrecht al rustig zitten lezen en was in het café doorgegaan in mijn gloednieuwe boek terwijl ik zat te wachten. Ik had het nog niet gezien als een ‘conversiebijbel’. Nu, een aantal weken later, heb ik ‘You should test that!’ uit en ik moet bekennen dat mijn afspraak helemaal gelijk had. Het is een ware conversiebijbel!

you should test thatWat is conversie-optimalisatie wél en… niet?!

Chris Goward, conversie- en analysespecialist, heeft het grondig aangepakt in zijn boek. Eerst wordt een goede basis gelegd door duidelijk te formuleren wat conversie-optimalisatie wél en niet is. Geen overbodige luxe, want er zijn veel ondernemers (en zelfs marketeers) die conversie-optimalisatie verwarren met usabilitytesten, kwalitatief onderzoek of ‘best practices’ doorvoeren op je site. Dat is dus iets anders. Niet dat die andere (onderzoeks)methoden nutteloos zijn, zeker niet, maar gebruik ze dan als input voor conversie-optimalisatie. Dat je het ff weet ;-)

 

Van start tot finish

Chris neemt je mee vanaf het ultieme startpunt van conversie-optimalisatie. Stel dat je de conversie van je website wilt verhogen, wat moet je dan doen? Op duidelijke wijze wordt uitgelegd hoe je bepaalt waarom en wat je moet gaan testen om je site te optimaliseren. Het is cruciaal om dit vooraf vast te leggen zodat je daadwerkelijk conversietesten gaat doen die bijdragen aan je bedrijfsresultaat. Met deze werkwijze test je niet om het testen (of omdat je hebt gehoord dat het hip is om conversietesten te doen), maar omdat je er een doel mee hebt: een betere gebruikservaring voor de gebruikers en meer online succes voor jezelf.

 

LIFT-model voor analyse

Het grootste deel van het boek wordt besteed aan een nauwkeurige uitleg van het LIFT-model. Dit is een systematische manier om webpagina’s te checken op verbeterpunten en uitgedacht door Chris zelf. Ik moet bekennen dat ik best zelf het LIFT-model had willen bedenken, want jeetje… dat werkt toch wel soepel!

LIFT-model Goward

Afbeelding uit het boek ‘You should test that! Van Chris Goward

 

Het LIFT-model bestaat uit factoren die de verkoop van je site kunnen bevorderen (Relevance & Clarity) en onderuit kunnen halen (Anxiety & Distraction). Daarnaast zijn er twee factoren die de boel aanwakkeren (Urgency & Value proposition). Al met al een compleet model om langs je website te leggen. En zoals gezegd ook nog eens een super handig model. In het boek vind je uitgebreid wat het helemaal inhoudt, dus ik zeg… bestellen maar! Zeker als je werkt in de online marketing. Deze conversiebijbel van Chris Goward is een must read, zijn tips en technieken wil je echt niet mislopen. Sterker nog, als je maar één boek per jaar wilt lezen, dan is dit ‘m!

 

Heeft mijn recensie je geholpen bij je keuze om dit boek te gaan lezen, klik van door via deze link om het boek te kopen. Als je mij paar centen affiliatebonus gunt, klik dan via deze link door naar You Should Test That ;-)

 

P.S. Wil je weten hoe jouw website beter kan?

Elke dag maken wij websites gebruiksvriendelijker en winstgevender. Ook jij kan dit leren. Tijdens onze online training ‘Master Online Overtuigen’ leer jij onze geheime en supereffectieve technieken.

  • Leer van een consumenten- en marketingpsycholoog.
  • Online verkooptechnieken op basis van marketingpsychologie en neuromarketing.
  • Neem een voorsprong op andere marketeers met deze unieke kennis.

 

Wat zou het voor jou betekenen als je website meer leads en verkoop oplevert?

Check www.masteronlineovertuigen.nl

Maud Ebbekink

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , , , , , ,


2 reacties op “Boekrecensie: You should test that! – Chris Goward

  1. Ja het boek is echt een aanrader. Ik heb ‘m ook net uitgelezen en ik vond het meer dan de moeite waard. Inderdaad als je maar één boek over conversie optimalisatie mag uitzoeken dan moet het toch echt dit boek worden.

    Het is niet mijn ‘bijbel’ geworden en dat komt voornamelijk door 2 elementen die van mij wel een stuk uitgebreider mochten. De doelgroepanalyse. Hier gaat Chris wel heel snel doorheen. Jammer. Ook het einde, het monitoren en evalueren van je A/B-test had van mij uitgebreider gemogen.

    Maar de voorbereiding op je test en de analyse van je website met behulp van het LIFT model maakt alles weer goed.

    Op het einde had ik wel zo iets van: Nou Chris nu snap ik wel dat je alles moet testen en dat conversie optimalisatie zo belangrijk is. Hij slaat soms een beetje door met het vertellen over waarom moet je testen en vergeet dan soms antwoord te geven op de vraag ‘hoe moet je goed testen’.

    Maarre..een aanrader voor iedereen in online marketing.

  2. Het boek had inderdaad ook een keer zo dik mogen zijn ;-)

    Maar over een goede doelgroepanalyse of het monitoren/evalueren van je A/B-test kun je al een heel boek vullen. Dus ik snap dat Chris daar niet voor gekozen heeft. Dar zijn weer andere ‘bijbels’ voor :-)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

Informatie

GRATIS Turbotraining

Schrijven voor meer verkoop

Meer online bestellingen, klanten en offerteaanvragen behalen... En dat zonder grote investering van tijd of geld.

Wat zou het jou opleveren als je binnen 15 minuten een webtekst kan herschrijven voor meer verkoop?

Ik vertel je een aantal knallers van schrijftechnieken.

GRATIS turbotraining schrijven voor meer verkoop