Marketing 3.0: verdiep je in de psyche van de consument

20 januari 2011 | In Conversie-optimalisatie | Geen reacties

Het is tijd dat de marketingwereld verandert. Er wordt teveel vertrouwd op het ‘gevoel’, terwijl de marketeers eigenlijk bezig zijn met natte vingerwerk. En als bedrijf mag je mag hopen dat de bedachte reclamecampagne succesvol wordt. Bizarre werkwijze eigenlijk. Zeker als je bedenkt dat er miljoenen omgaan in de marketingwereld. Ik vraag me daarom ook af waarom zo weinig marketeers op de hoogte zijn van de altijd succesvolle inzichten uit de consumentenpsychologie, want daarmee behaal je gegarandeerd succes.

Marketing op basis van ‘gevoel’

Veel marketeers bedenken reclamecampagnes op hun gevoel. Ze ‘voelen’ gewoon of het een goed idee is of niet, maar op de vraag of het ook een effectieve campagne hebben ze geen duidelijk antwoord. In feite is het gevoel dus nergens op gebaseerd. Hoogstens op jarenlange ervaring, maar tijden blijven veranderen. Als een campagne succesvol is ontvangt een marketeer alle lof voor zijn idee. Maar als een reclamecampagne niet werkt schud een marketeer met gemak tientallen redenen uit de mouw waarom het effect niet is zoals het zou moeten zijn. Het ligt bijvoorbeeld aan het product (“het is niet vernieuwend genoeg”) of de financiële crisis (“ze kunnen het product nu even niet betalen, maar anders zouden ze het wel kopen”).

Eigenlijk gaat het al mis tijdens het bedenken van de campagne. Veel marketeers houden zich niet aan een aantal simpele spelregels vanuit de consumentenpsychologie, omdat ze zich domweg niet hebben verdiept in de psyche van de consument. Hierdoor blijven marketeers nog regelmatig de plank schandalig misslaan.

Hoe gaat de marketing veranderen?

We naderen een tijd waarin bedrijven garanties willen. Ze gaan niet meer zomaar miljoenen uitgeven op basis van een gevoel van een marketeer. In de toekomst zullen marketeers hun keuzes fatsoenlijk moeten onderbouwen. Bedrijven zullen niet langer geld uitgeven aan marketing waarvan ze niet zeker weten of het gaat werken. En hier komt de consumentenpsychologie in beeld. Dit zal de toekomst worden. En sneller dan je denkt, want het is tijd voor een drastische verandering.

De consumentenpsychologie zal een steeds grotere rol gaan spelen. Als je weet hoe een consument denkt, weet je ook hoe je tot hem door kan dringen en hoe je hem kan beïnvloeden. Dan weet je waarom mensen het ene merk boven het andere merk verkiezen. Dan snap je waarom de meeste mensen Pepsi lekkerder vinden maar toch CocaCola kopen. En je snapt waarom bepaalde marketinguitingen wel doordringen in ons brein en waarom andere uitingen totaal aan ons voorbij gaan. Dit is waar de consumentenpsychologie zich mee bezig houdt, want deze inzichten zijn cruciaal voor het creëren van de merken en campagnes van de toekomst.

De opkomst van consumentenpsychologie

De consumentenpsychologie is een vrij jonge tak van sport. Ondanks dit gegeven is er al ontzettend veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de psyche van de consumenten die ingezet kan worden. Voor een heel groot deel is dus bekend hoe de consument een product kiest en welke factoren allemaal van invloed zijn. Omdat we dit weten, kunnen we dit beïnvloeden. Er zijn simpele ‘knopjes’ waar je op kunt drukken om een gewenste uitkomst te bereiken. Of je het wil of niet, onze hersenen reageren met onbewuste gedachtes, gevoelens en verlangens op reclameboodschappen. Consumentenpsychologen weten de juiste knopjes te vinden, waardoor zij marketinguitingen effectiever kunnen maken.

Betere marketing dankzij psychologische inzichten

Het toepassen van de inzichten vanuit de consumentenpsychologie zullen in de toekomst een steeds grotere rol gaan spelen in de marketing. Sterker nog, over een jaar of tien is de consumentenpsychogie niet meer weg te denken en heeft elk serieus reclamebureau een consumentenpsycholoog in dienst. Gewoon maar iets doen zal verleden tijd zijn. Het gevoel en de creativiteit van een marketeer spelen nog wel een rol, want dit is ook belangrijk, maar het zal niet meer de doorslaggevende factor zijn bij het uitzetten van een reclamecampagne. Marketing wordt steeds meer een wetenschap waarbij we vooraf weten hoe de hersenen van de ontvangers zullen reageren. Hierdoor kunnen we effectieve en doelgerichte reclame maken. Maar dan heb je dus wel een expert in de consumentenpsychologie nodig, want anders blijft u schieten met losse flodders.

Tags:


Comments are closed.