Boekrecensie “De Verkoopmaffia”: uniek en recht voor z’n raap

3 november 2010 | In Boekrecensies | door

Niemand wil onbeschoft behandeld worden door humeurig winkelpersoneel. Niemand zit te wachten op dure 0900-nummers die je moet bellen omdat je energieleverancier zelf een fout heeft gemaakt. Niemand loopt warm van verkopers die enkel willen verkopen; koste wat kost. Erwin Wijman pleit er in zijn boek “De verkoopmaffia” voor dat het afgelopen moet zijn met het onfatsoenlijke gedrag van bedrijven. Waarom? Gewoon omdat het meer tevreden klanten én meer geld oplevert.

“De verkoopmaffia: waarom aardig zijn beter verkoopt” is een uniek boek. Het is een combinatie van anekdotes, interviews en wetenschappelijk onderzoek. Ondanks dat het boek is ingedeeld in hoofdstukken, voelt het als één lange column waarin de hoffelijkheid (het favoriete woord van Wijman) van bedrijven centraal staat. Of specifiek, hoffelijk en niet hoffelijk gedrag van -bij naam genoemde- bedrijven. Iedereen zal zich herkennen in het lompe gedrag van de bedrijven waar we dagelijks mee te maken hebben, want het aantal herkenbare anekdotes liegt er niet om. Enkele van de irritaties die uitvoerig aan bod komen in De Verkoopmaffia zijn de no-reply e-mailadressen waarmee Customer Care Centres van bedrijven mailen. Met zo’n no-reply adres zeggen ze eigenlijk “wij willen niets met u te maken hebben”. En “Customer Care Centre”? Wat is er mis met KlantenService? Trouwens, waarom krijgen loyale klanten nooit een cadeautje? Als vaste abonnee van een krant krijg je nooit korting of een presentje. Dit is alleen weggelegd voor de nieuwe abonnees. Belachelijk toch?

Heeft een bedrijf een dikke service-pluim verdient volgens Wijman? Dan kan dit bedrijf opgelucht ademhalen en genieten van de lovende woorden die aan hen zijn besteed in het boek. Bedrijven die ooit de service-plank volledig hebben misgeslagen bij Wijman, zullen na het lezen van dit boek rood aanlopen van schaamte. Helaas zijn er tientallen bedrijven die er dramatisch vanaf komen in De verkoopmaffia. Bedrijven die snel aan hun hoffelijkheid moeten gaan werken, omdat ze anders geen klanten overhouden. Slechts nieuws verspreidt zich immers razendsnel…

Wijman draait niet om de hete brij heen, wat verfrissend werkt. Hij zegt waar het op staat. Al ben ik het niet altijd met hem eens en vind ik dat Wijman af en toe te kritisch en klagerig overkomt, door de veelvoud aan negatieve ervaringen met bedrijven die wordt beschreven.Voor het feit dat Wijman stellig zegt dan aardig zijn beter verkoopt, haalt hij wel erg veel negatieve voorbeelden en gevoelens naar boven. Echter snap ik de rode draad in De Verkoopmaffia volkomen; er zijn nog te veel bedrijven die zich (on)bewust lomp gedragen. Hier ben ik het ook volkomen mee eens. Het is tijd voor verandering!

De Verkoopmaffia is een boek waarin onbeschofte, onfatsoenlijke, hufterige, asociale, humeurige, onaardige, onbehoorlijk en lompe bedrijven op het matje worden geroepen. Uiteindelijk brengt het boek weinig nieuws, want een sociaal, aardig, vriendelijk, fatsoenlijk en hoffelijk bedrijf wordt natuurlijk veel beter gewaardeerd door klanten dan tegenovergestelde bedrijven. Dit is niet meer dan logisch. Echter is deze kennis blijkbaar ver weggezakt bij de Nederlandse bedrijven, waardoor we een boek als De Verkoopmaffia nodig hebben om ons wakker te schudden. Triest eigenlijk. Hopelijk is De Verkoopmaffia een eyeopener voor alle lompe bedrijven, en worden we als klant binnenkort overal hoffelijk behandeld!

Benieuwd naar dit boek?
» Bestel De verkoopmaffia van Erwin Wijman
(Als je via deze link bestelt, ontvang ik €0,94)

 

Maud Ebbekink

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , ,


4 reacties op “Boekrecensie “De Verkoopmaffia”: uniek en recht voor z’n raap

  1. @Rob
    Natuurlijk kan niet iedereen altijd vriendelijk zijn. Echter moet een bedrijf er goed van bewust zijn dat een -altijd lompe- secretaresse het bedrijf schade kan toebrengen. Op plekken waar veel klantencontact is, moeten goedgemutste types zitten. Dit lijkt me toch niet de moeilijkste opgave voor een bedrijf…

  2. @Maud
    Ik denk dat iedere ondernemer/filiaalmanager graag goed gemutst personeel wilt hebben. Alleen is de praktijk vaak anders. Niet iedereen heeft altijd goede zin. Maar mag eigenlijk geen excuus zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie

​​AANBEVOLEN BOEKEN ​​over neuromarketing en marketingpsychologie
​​Ik las al 150+ boeken. ​Niet alles is een aanrader. Bekijk wat je wél moet lezen.