Alle artikelen in: Conversie-optimalisatie

Wil jij je website effectiever en winstgevender maken? Laat je dan inspireren door de conversie-optimalisatietips in onderstaande blogs. De artikelen worden geschreven door Maud Ebbekink (marketing- consumentenpsycholoog). Je krijgt praktijkgerichte tips om de conversie van websites en webshops te optimaliseren, waarbij unieke inzichten uit de consumentenpsychologie en neuromarketing worden gedeeld.


conversie copywrting

Hoe schrijf je een effectieve onderwerpregel voor mailings (zonder moeite)?

21 december 2017 | In Conversie-optimalisatie | door

 

Hoe valt je mailing op in een overvolle inbox?
En hoe zorg je ervoor dat lezers je mail openen in plaats van ongelezen verwijderen?

Je hebt 60 tekens om te verleiden
Een goede onderwerpregel trekt aandacht én verleidt. Je hebt hiervoor slechts 60 tekens en 2 seconden de tijd. Een geweldige eerste indruk is cruciaal voor een hoog openpercentage. Voel je al stress?

» Lees verder


“Maud, welke boeken raad je aan over marketingpsychologie?”

20 oktober 2017 | In Conversie-optimalisatie | door

 

Als je meer wilt leren over neuromarketing, online persuasion of consumentenpsychologie, dan ben je aangewezen op blogs en boeken. Het aantal HBO- en WO- opleidingen op dit vakgebied is namelijk erg beperkt. Zonde, want het is een supergaaf vakgebied (en booming business!).

Er worden natuurlijk trainingen vanuit het bedrijfsleven aanboden. Maar voordat je honderden (of zelfs duizenden) euro’s uitgeeft is het prettig je enthousiasme te testen. Een goed boek lezen over marketingpsychologie is een goede graadmeter of een dure training iets voor je is.

Ik heb een lijst opgesteld met mijn favoriete boeken over neuromarketing, conversie-optimalisatie, online persuasion en copywriting voor conversie. Al deze onderwerpen zijn nauw verbonden met het inzetten van psychologische triggers in (online)marketing. Per onderwerp deel ik mijn favoriete boeken, waarom ik het aanraad en voor welke doelgroep ik het boek geschikt vind.

Continue Reading

product succesvol lanceren

3 factoren voor een succesvolle productlancering. Pas jij ze al toe?

25 mei 2017 | In Conversie-optimalisatie | door

Er komt veel op je af als je een nieuw online programma wilt lanceren. Niet alleen de inhoud is belangrijk om veel verkoop te behalen, maar je lancering is minstens even belangrijk. Als je (te) weinig mensen weet te interesseren in je lanceringsproces, dan raak je ook een topprogramma aan de straatstenen niet kwijt. Voorkom dat jou dit overkomt. Lees de tips in dit artikel voor een succesvolle lancering.

» Lees verder


eerste indruk profielfoto

Hoe kom jij over op LinkedIn? Test het!

12 maart 2017 | In Conversie-optimalisatie | door

Bloed, zweet en tranen heeft het gekost om een LinkedIn foto te maken. Wanneer ik tevreden was met een foto vonden anderen dat ik onzeker of zelfs bedroefd keek. Wanneer ik dat probeerde te compenseren met een lach werd het een nep-grijns. En toen ik het idee had dat ik een arrogante kop trok vonden anderen het juist zelfverzekerd. Het is al duidelijk: ik ben geen fotomodel.

Ik kijk anders naar mijn eigen foto dan anderen doen. Dat is duidelijk. Na het lezen van een goed artikel heb ik de hulp van 2 tools en 99 onbekenden ingeschakeld om tot de beste profielfoto te komen, want ik wil natuurlijk een goede indruk maken. Daarom heb ik een A/B-test gedaan met mijn foto.
» Lees verder


maud ebbekink marketingpsycholoog

GRATIS turbotraining ‘Schrijven voor meer verkoop’

27 februari 2017 | In Conversie-optimalisatie, In de praktijk | door

 

Wordt er van jou verwacht dat je in korte tijd een goede verkooptekst uit je mouw schud?
Opdrachtgevers verwachten dit van tekstschrijvers en onlinemarketeer, maar simpel is het niet.

Dit zette mij aan het denken… Hoe kun je aan de verwachtingen van opdrachtgevers voldoen? Is er een simpele en snelle manier om een bestaande tekst te herschrijven naar een verkoopknaller? En welke schrijftechnieken kun je hiervoor je gebruiken?

» Lees verder


effect positieve reviews

Waarom negatieve reviews meer impact hebben (en hoe dit te veranderen)

17 maart 2016 | In Conversie-optimalisatie | door

Wist je dat mensen geneigd zijn meer waarde te hechten aan negatieve dan positieve informatie?
Als we reviews van een product of bedrijf lezen onthouden we voornamelijk de negatieve opmerkingen die er tussen staan, ook al zijn dat er veel minder dan positieve uitspraken.

Ook twijfelen we eerder aan de waarheid van een positieve review dan aan een negatieve. Bij een negatieve ervaring snappen we dat een bericht word geschreven als waarschuwing of uitlaatklep. Het motief achter een positieve review is echter onduidelijker, waardoor lezers vaker twijfelen of deze echt of fake is.

Wat kun je doen zodat de positieve reviews minstens even goed blijven hangen als negatieve berichten?

» Lees verder


Zo helpen zwart-wit advertenties consumenten betere keuzes te maken

4 februari 2015 | In Conversie-optimalisatie | door

Onbewust heeft de kleurstelling van advertenties, banners en ander promotiemateriaal invloed op keuzes van consumenten. Ook verwerken we zwart-wit advertenties anders dan een full-color variant. Zonder dat we het doorhebben heeft dit grote impact op de beoordeling van producten. In dit artikel deel ik gloednieuw onderzoek over kleurenpsychologie en de opmerkelijke gevolgen van zwart-wit afbeeldingen.

Continue Reading

fietsenwinkel.nl conversie

Interview: Het geheim achter de conversie van Fietsenwinkel.nl

28 juli 2014 | In Conversie-optimalisatie, Interviews | door

Fietsenwinkel.nl is sinds kort een vaste adverteerder op Nederland 1, 2 en 3. Ze beweren de meest complete fietsenwinkel van Nederland te zijn. Hoe doet de site Fietsenwinkel.nl het op gebied van online persuasion? Ik (Chelsea Bosters van Marketingmed.nl) vroeg het consumentenpsycholoog Maud Ebbekink omdat zij zich bezighoudt met het optimaliseren van websites om meer conversie te behalen. Want wat is het geheim achter het succes van Fietsenwinkel.nl?

» Lees verder


nathalie nahai webpsycholoog

Interview met webpsycholoog Nathalie Nahai

14 juli 2014 | In Conversie-optimalisatie, Interviews | door

Nathalie Nahai is dé webpsycholoog van de UK, award winning speaker en werkt voor grote namen zoals Google. Toen Nathalie in Nederland een keynote gaf heeft Jorik de stoute schoenen aangetrokken en gemaild of ze daarna een interview wilde geven, waarop haar reactie was “Great to hear from you! I’m looking forward to seeing you again, it was so much fun the last time at Optimizely HQ. And yes I’d be delighted to do an interview with you!”

Wil je weten welke tips en technieken volgens Nathalie cruciaal zijn om succesvol te kunnen zijn op internet en je online verkoopsucces te verbeteren? Bekijk dan het interview wat Jorik onlangs met haar had en lees het artikel over het boek van Nathalie Nahai: Webs of influence – the psychology of online persuasion.

» Lees verder


conversie cheatsheet

Conversie cheatsheet: loop jij conversie mis?

10 juli 2014 | In Conversie-optimalisatie | door

Een website hoort je bedrijf iets op te leveren, toch? Nieuwe leads, klanten en nieuwsbriefabonnees… Helaas zijn er veel website waarbij dit gewoonweg niet lukt. Hun online verkoopsucces valt flink tegen. Frustrerend, want wát gaat er mis? En hoe zorg je ervoor dat bezoekers wél klant worden?

Wij hebben een “Conversie Cheatsheet” ontwikkeld die je helpt bij dit vraagstuk. Leg de conversie cheatsheet naast je website en kom erachter wat de verbeterpunten van jouw website zijn. Verbeter ze om het online verkoopsucces van je site te verhogen!

» Lees verder