Boekrecensie: A/B testing – Dan Siroker & Pete Koomen

14 mei 2014 | In In de praktijk | Geen reacties

Wie zich bezighoudt met conversie-optimalisatie van een website is gemotiveerd om ook A/B-testen te gaan doen. Maar hoe krijg je het in je organisatie voor elkaar dat je conversietesten mag gaan doen? En hoe zet je een betrouwbare A/B-test op? Het boek ‘A/B testing’, door de oprichters van Optimizely, geeft antwoord op de deze en andere beginnersvragen.

Kleine aanpassing, groot effect?!

Het boek opent met een case over de inzet van A/B-testen tijdens de verkiezingscampagne in de USA. Het vervangen van een button en afbeelding op de campagnewebsite van Obama zorgde voor een extra opbrengst van 57 miljoen dollar aan donaties. Het is schokkend hoeveel een kleine aanpassing op een website kan opleveren, dus als lezer ben je direct wakker geschud. Al heb ik niet de illusie dat de gemiddelde lezer van het boek ooit een conversietest zal opzetten met zo’n gigantische opbrengt 😉

ab-test obama

Eén van de A/B-testen die is gedaan op de campagnesite van Obama

Deel 1.  ‘Lessons learnes from 200,000 A/B tests’

Het boek is in drie onderwerpen verdeeld. Ten eerste worden belangrijke lessen uit 200.000 conversietesten gedeeld. Dit deel benadrukt vooral de toegevoegde waarde van A/B-testen en biedt inspiratie voor marketeers die nieuw zijn in met het A/B-testen. Want wat kun je testen, hoe moeten je prioriteiten leggen en wat zijn succesverhalen van anderen?

Als startende A/B-tester kan je onder de indruk zijn van alle cases die worden behandeld (ze doen irritant vaak aan name dropping), maar je moet wel één ding onthouden. Het feit dat een aanpassing heeft gezorgd voor een fikse conversiestijging wil niet zeggen dat exact dezelfde aanpassingen op jouw site ook voor conversiestijging gaat zorgen. Elke site en zijn doelgroep is anders, dus de uitkomst is ook wisselend. Zie andermans cases dus vooral als inspiratie.

Deel 2. ‘Implementing A/B testing: play by play guide’

In het tweede gedeelte van het boek wordt uitgelegd hoe je A/B-testen stap voor stap kan implementeren in je organisatie. Handig voor iedereen die in een grote organisatie werkt waar nog geen testcultuur heerst. Je krijgt namelijk een handreiking hoe je je baas kan overtuigen dat je echt conversietesten moet gaan doen op websites.

Voor zelfstandig ondernemers en organisatie waar al conversietesten worden gedaan is het jammer dat een groot deel van het boek wordt besteed aan dit onderwerp. In dat geval is het boek minder geschikt voor je.

Deel 3. ‘Advanced topics in A/B testing’

Ten slotte worden een aantal valkuilen van het A/B-testen gedeeld. Handig, zeker voor beginners in de conversie-optimalisatie. Zo krijg je tips wat je moet doen als je website nog maar weinig bezoekers en conversie heeft, waardoor conversietesten lastig is. Ook worden kort een paar psychologische principes aangestipt, zoals het ankereffect, die je kan testen op een site.

Wat mij betreft begon het boek net interessant te worden toen ik de laatste bladzijde omsloeg. Nou ja, nog niet vernieuwd, maar wel boeiender 😉 Ik had liever een heel boek gelezen op dit en hoger niveau. Al heb ik het gevoel dat de auteurs juist mikken op beginners op het gebied van conversie-optimalisatie en niet op marketeers die hier al serieus mee bezig zijn. En dan hopen ze natuurlijk direct dat zij gebruik gaan maken van hun softwaretool, Optimizely, want die naam is ’toevallig’ vaak genoemd in het boek.

Wat vind ik van ‘A/B testing’? Meh

ab testing book

Het boek heeft niet gebracht wat ik ervan verwacht had. ‘A/B testing’ leverde me amper nieuwe inzichten op omdat het voor mij te oppervlakkig was. Maar ik ben natuurlijk niet een ‘gemiddelde lezer’ doordat ik al veel ervaring heb met conversie-optimalisatie en A/B-testen op websites. Daarom zal ik me even in de doelgroep verplaatsen waarop de auteurs mikken.

Het boek is beter geschikt voor online marketeers die in een grote organisatie werken en nieuw zijn op het vakgebied van conversie-optimalisatie en conversietesten. Het boek geeft een aardige introductie in het A/B-testen en legt uit hoe je anderen in je organisatie (ook de HiPPO) kan overtuigen om de site te gaan testen. Als hier je informatiebehoefte ligt zou ‘A/B testing’ iets voor jou kunnen zijn. Wanneer je dieper wilt gaan is dit boek minder geschikt. Dan kun je beter ‘You should test that!’ lezen, want dat is wel een ‘must read’ en dat kan ik helaas niet zeggen van ‘A/B testing’.