Wat is eigenlijk het doel van usability-onderzoek?

11 april 2014 | In Conversie-optimalisatie | door

Vorige maand heb ik een artikel over de gevaren van gebruikerstesten tijdens conversie optimalisatie geschreven. Dit bracht (gelukkig) wat voeten in de aarde. Ik kreeg namelijk een aantal reacties en deze brachten mij weer leuke nieuwe inzichten. “Waarom gaan de meeste blogs toch over hoe/waarom je iets niet moet doen?” “Zijn er in conversie optimalisatie twee kampen; de fanatieke ‘alles moet getest worden’ groep en de fanatieke ‘alles voor de usability’ groep?”  “Wat is het doel van het gebruik van gebruikerstesten dan wel?” Ik wil vandaag vooral ingaan op deze laatste vraag want ik kan heel goed begrijpen dat er mensen abrupt met hun usability-onderzoek zijn gestopt of willen stoppen. Niet doen! Misschien is het wel ideaal voor het behalen van jouw doel.


 

Het verschil tussen A/B-testen en usability-onderzoek

Als we naar het verschil kijken tussen A/B-testen en usability-onderzoek zien we dat bij beide onderzoeksmethodes het verbeteren/verhogen van conversies het einddoel is. Mede hierom denken veel mensen dat usability en conversie-optimalisatie hetzelfde is. Alleen de inhoud, de weg er naar toe, is anders. Bij usability-onderzoek test je de usability, de gebruiksvriendelijkheid en het gemak. Hoe gebruiken en reageren je gebruikers en waar treden er problemen op? Bij A/B-testen is het doel om te achterhalen welke variant meer en/of betere conversies krijgt.

Als we naar de conversie-optimalisatie piramide kijken zien we ook dat het allemaal begint bij usability. Je kunt je website nog zo goed gaan testen met behulp van psychologisch invloeden, als je website niet goed werkt of als een element niet makkelijk vindbaar is heb je er weinig aan. Je ziet het in de piramide: usability-onderzoek is dus de stap vóór conversie-optimalisatie.

website piramide

 

Het doel van usability-onderzoek

Usability-onderzoek gaat hand in hand met data-onderzoek. Als je in Google Analytics een pagina hebt gevonden waar je bezoekers vaak afhaken en de website verlaten weet je vaak niet waarom dit gebeurt. Geen data programma die jou hierbij kan helpen. usability-onderzoek wel. Hiermee observeer je het gedrag van je bezoekers en kun je achterhalen waarom zij afhaken. Is het formulier te lang of te moeilijk? Blijven ze stilstaan wanneer zij een telefoonnummer moeten invullen? Zie je een bezoeker drie keer een verwarde poging maken om op een button te klikken? Klikken ze van pagina naar pagina en weer terug?

Een A/B-test op de slecht presterende pagina die je uit Google Analytics hebt gevist is niet de beste oplossing. Het is gokken wat je dan moet veranderen en moet testen (meestal laten we ons dan meevoeren door onze eigen mening) en zo creëer je onzinnige testen die niet hadden gehoeven. Je bezoekers laten daarentegen wel met betrouwbaarheid zien waar het op je website niet helemaal lekker loopt. Ook al heb je er maar een paar.

Vaak kun je door het observeren van gedrag direct een aanpassing doen op je site om zo de usability te verbeteren. Het weghalen van het veld ‘telefoonnummer’ of een button groter maken zodat men er goed op kan klikken. Het is niet altijd duidelijk wat nu de beste oplossing is, je kunt meerdere oplossingen voor het probleem bedenken. Zit je in deze situatie, dan kun je het beste de verschillende oplossingen met een A/B-test testen.

 

Conclusie

Je ziet het, usability-onderzoek is het proces vóór conversie-optimalisatie en de twee samen zijn werkelijk een ideaal koppel om je website goed te optimaliseren. Usability wordt nog vaak onderschat en dat is jammer want ik weet zeker dat er bij veel websites (die denken goed bezig te zijn) nog veel winst op dit gebied valt te halen. De twee kampen waar ik het net over had moeten ook echt meer met elkaar gaan samenwerken en vooral veel van elkaar leren.

Wat is jullie mening?

 

P.S. Wil je zelf bezig met conversie-optimalisatie?

Meld je aan voor onze Tips & Advies mailing om geen enkele tip te missen.

  • Tips over conversie-optimalisatietechnieken.
  • Tips uit de neuromarketing, consumentenpsychologie & online persuasion.
  • Tips op basis van feiten en (eigen) onderzoek.

 

 

Over de auteur

Ik, Amanda van der Linden, ben een conversie optimalisatie specialist in hart en nieren. Mijn passie ligt vooral bij neuromarketing, webpsychologie, consumentengedrag en A/B-Testen. Het praktisch inzetten van deze technieken in online marketing is mijn uitdaging. Ik ben freelance CRO Specialist & blogger. Fan van TV-series, Films, Boeken, Games, Dieren, Reizen, Lekker eten & drinken.

Tags: , , ,


1 reactie op “Wat is eigenlijk het doel van usability-onderzoek?

  1. Als usability-onderzoeker onderschrijf ik je verhaal volledig. Webstatistieken laten zien wat er is gebeurd maar niet waarom. Tijdens een usability-onderzoek krijg je namelijk de kans om inzicht te krijgen waarom gebruikers bepaalde keuzes maken. Gecombineerd met eyetracking krijg je de oogbewegingen er ook nog bij. Je krijgt dan inzichten die je nog niet eerder zag, namelijk de tijd tussen kijken en klikken. Soms gaan er een aantal (soms tientallen) seconden voorbij voordat men ergens op klikt. En precies in die tijdspanne van ‘uncertainty’ time is conversiewinst te behalen. Hier gaat dan de vindbaarheid en herkenbaarheid van informatie een belangrijke rol spelen.

    De inzichten die je krijgt uit usabilityonderzoek geven je tevens meer munitie om goede hypothesen te maken voor je AB testen. In het conversie-optimalisatie landschap zijn zowel usabilityonderzoek als AB c.q. multivariate testen prima naast elkaar te gebruiken. Ze sluiten elkaar niet uit maar zijn complementair aan elkaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie