10 conversie-optimalisatie tips voor je webshop

15 april 2014 | In Conversie-optimalisatie | door

Veel bezoekers in je webshop is leuk, maar het wordt pas echt interessant als je deze bezoekers kan overtuigen iets bij je te bestellen. Dit gebeurt helaas niet zomaar. Je website moet betrouwbaar overkomen en je producten en prijsstelling moet goed zijn. Maar wat als je dat voor elkaar hebt, maar de bestellingen komen niet binnen? Het antwoord is vrij simpel: je webshop bezit onvoldoende verkoopkracht. In dit artikel krijg je 10 tips om van meer bezoekers klanten te maken.

Tip 1: duidelijke navigatie

Bezoekers moeten makkelijk kunnen vinden wat ze zoeken. Zorg ervoor dat je menu-indeling logisch is en dat de namen ook duidelijk weergeven welke producten in de categorie staan. Daarnaast zijn er ook altijd bezoekers die niet zoeken via het menu, maar liever hun zoekopdracht in een zoekveld invoeren. Bied dus naast een duidelijk menu ook een zoekveld aan.

 

Tip 2: plaats het duurste product vooraan

Gebruik het ankereffect: toon vooraan in het productoverzicht het duurste product dat je hebt. Onbewust wordt de prijs van dit product in ons brein opgeslagen en gebruikt om andere prijzen mee te vergelijken. Door eerst een duur product te tonen lijken andere producten voordeliger.
» Lees ook: “10% hogere orderwaarde dankzij het ankereffect”

 

Tip 3: geef voordelen i.p.v. kenmerken

Het spreekt meer tot de verbeelding wanneer je productvoordelen noemt in plaats van producteigenschappen. Dit betekent niet dat producteigenschappen onbelangrijk zijn, zeker niet. Uit onderzoek blijkt echter dan bezoekers het makkelijker vinden om te kiezen uit producten waarvan ze de voordelen kunnen vergelijken en dat ze dan ook meer tevreden zijn met hun keuze.

 

Tip 4: opvallende bestelbutton

Uit onderzoek blijkt dat bezoekers vaker op een button klikken als deze in een contrasterende kleur is weergegeven ten opzichte van de rest van de site. Dit geldt ook voor een bestelbutton.

 

Tip 5: vraag om een e-mailadres bij een uitverkocht product

Ondanks zorgvuldige inkoop kan het voorkomen dat een product uitverkocht is. Dit kan je klanten en dus omzet kosten als je niets doet. Vraag daarom bezoekers hun e-mailadres achter te laten en mail ze wanneer het product weer op voorraad is. Hiermee kun je een uitgestelde aankoopimpuls aanwoekeren en alsnog het product verkopen.
» Lees ook: “Product uitverkocht? Zo verkoop je het later alsnog!

 

Tip 6: toon referenties

Als bezoekers onzeker zijn over een aankoop gaan zij op zoek naar extra informatie. Een onzekere consument is het makkelijkst te beïnvloeden door de mening van anderen. Zorg er dus voor dat je referenties verzamelt en deze toont op je website. Niets werkt beter dan enthousiaste mensen die je producten aanbevelen.

 

Tip 7: tijdelijke acties

Plaats op je site een tijdelijke actie met daarbij een aftellende klok hoe lang deze actie nog loopt. Ons brein wordt geprikkeld door de deadline en wordt aangespoord snel een keuze te maken om de aankoop wel of niet te doen. Met zo’n actie motiveer je bezoekers dus niet langer een aankoop uit te stellen, of andere webshops af te speuren, maar direct in actie te komen.

 

Tip 8: geen of lage verzendkosten

Hoge (of onduidelijke) verzendkosten is een van de belangrijkste factoren waarom bezoekers met aankoopintentie een webshop verlaten. Inventariseer daarom of het mogelijk is om producten gratis te verzenden of tegen lage verzendkosten. Kies er sowieso voor om producten gratis te verzenden boven een bepaald bedrag. Hiermee zorg je ervoor dat je bezoekers niet langer afschrikt door te hoge bezorgkosten.

 

Tip 9: doe conversietesten

Optimaliseer je webshop met behulp van conversietesten (bijvoorbeeld A/B-testen). Test bijvoorbeeld de kleur en positie van de bestelbutton. Maar zelfs de indeling van een productpagina kan invloed hebben op het aantal bestellingen die binnenkomen. Ook is het cruciaal om je bestelproces te optimaliseren zodat je voorkomt dat bezoekers op het laatste moment alsnog je webshop verlaten.
» Lees ook: “5 redenen waarom je vandaag nog moet starten met A/B-testen”

 

Tip 10: volg ons blog en meld je aan voor onze Tips & Advies mailing

Wij publiceren regelmatig artikelen over het optimaliseren van websites en webshops. Wil jij geen enkele tip missen? Meld je dan aan voor onze Tips & Advies mailing (zie inschrijfformulier in de rechterbalk). Dan krijg je ongeveer 1 keer in de maand een update met nieuwe tips en technieken waarmee je je webshop kan verbeteren.

Ook geven we (Maud Ebbekink & Jorik Heins) de online training ‘Master Online Overtuigen‘ waarin je zelf leert de verkoop via je website of webshop te verhogen. Neem een kijkje om te bepalen of dat ook een geschikte cursus is voor jou.

 

P.S. Wil je weten hoe jouw website beter kan?

Elke dag maken wij websites gebruiksvriendelijker en winstgevender. Ook jij kan dit leren. Tijdens onze online training ‘Master Online Overtuigen’ leer jij onze geheime en supereffectieve technieken.

  • Leer van een consumenten- en marketingpsycholoog.
  • Online verkooptechnieken op basis van marketingpsychologie en neuromarketing.
  • Neem een voorsprong op andere marketeers met deze unieke kennis.

 

Wat zou het voor jou betekenen als je website meer leads en verkoop oplevert?

Check www.masteronlineovertuigen.nl

Maud Ebbekink

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , , , , , , , , ,


4 reacties op “10 conversie-optimalisatie tips voor je webshop

  1. Hallo Maud,

    Dank voor het delen van deze mooi tips! Mag ik er een aan toevoegen? deze gaat in op de bredere context van conversie optimalisatie! het gaat om de optimalisatie onder je webshop / site, dus het fundament van je online propositie. Slaag je er in om je concurrentie te minimaliseren? van maximaliseer je je online resultaten!

    Groet,
    Marco

  2. Je kunt dit natuurlijk altijd navragen aan een e-commerce bureau, maar dit zijn zeker tips waar jezelf al mee kan beginnen. Zorg ervoor dat je betrouwbaar en helder bent als webshop. Erg goede tip vind ik die prijzen die had ik nog niet eerder gezien.

  3. Pingback: Conversie optimalisatie: zo doe je dat! – Anna – lytics

  4. Pingback: Conversie optimalisatie – Online marketing blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie







close

GRATIS TURBOTRAINING


​SCHRIJVEN VOOR
MEER VERKOOP

  • check-square-o
    ​Meer kliks, leads ​en bestellingen.
  • check-square-o
    ​T​ips van de beste copywriters ter wereld.
  • check-square-o
    ​Binnen 15 minuten herschrijf jij je (verkoop)tekst!



Ja, ​mail me de gratis online training!

envelope-open-o
user
arrow-right