Must-have of nice-to-have: producten vergelijken in een webshop

28 maart 2014 | In Conversie-optimalisatie | door

Je kan het zo gek maken als je zelf wilt. Met de gemiddelde webshopsoftware kun je honderden functionaliteiten toevoegen aan je shop. Veel mogelijkheden zijn volledig nutteloos, goed te missen of zelfs slecht voor je conversie. Hoe zit dat met de mogelijkheid om producten met elkaar te vergelijken? Is dit een must-have of zal er geen haan kraaien als je de functie niet in je webshop hebt?

In dit artikel leg ik je uit hoe consumenten keuzes maken en wanneer zij het meest tevreden zijn met hun besluit. Draagt een vergelijkingsmogelijkheid bij aan een snellere keuze en hogere tevredenheid met een aankoop? Ik heb wel een idee, en jij waarschijnlijk ook, maar ik kwam echt goede onderbouwing tegen in een recent gepubliceerd wetenschappelijk artikel.

 

Onderzoek naar keuzegedrag

Consumenten zijn meer tevreden met hun keuze als ze direct het complete aanbod kunnen zien, dan wanneer ze de alternatieven één voor één te zien krijgen. Dit blijkt uit een onderzoek[1] dat onlangs werd gepubliceerd in het Journal of Consumer Research. Maar waarom is dat zo?

vergelijkenIn de serie experimenten kregen consumenten de opdracht een keuze te maken tussen verschillende producten. Uit alle experimenten bleek hetzelfde: consumenten hebben de behoefte om producten met elkaar te vergelijken. Hierdoor hebben ze het gevoel dat ze kunnen kiezen voor de optie die het beste bij hun wensen past. Wanneer consumenten de keuzeopties niet met elkaar kunnen vergelijken ontstaat er onzekerheid waardoor ze juist minder tevreden zijn met hun keuze.

 

Keuzegedrag in webshops

Bovenstaande onderzoek toont aan dat het cruciaal is dat consumenten alle producten goed met elkaar kunnen vergelijken. Bij een klein aanbod is dat goed te doen, maar bij een uitgebreid aanbod is dat een stuk lastiger. Ons brein heeft namelijk een beperkte capaciteit waardoor hij maximaal zo’n 7 producten met elkaar kan vergelijken. Bij meer ontstaat er keuzestress waardoor het grootste deel van de bezoekers de webshop verlaten in plaats van een aankoop doen.

Bij een ruim aanbod producten in je webshop moet je dus een vergelijkoptie aanbieden. Zorg ervoor dat bezoekers producten waarin ze geïnteresseerd zijn kunnen toevoegen aan een lijst, bijvoorbeeld zoals in de webshops van Coolblue gebeurt.

producten vergelijken webshop

 

 

Arke het doet ook, maar op een iets andere manier. Je kan vakanties bewaren en daarna nauwkeurig met elkaar vergelijken. Op deze manier hoef je niet moeilijk heen- en weer te klikken tussen de verschillende vakanties, maar heb je in één oogopslag duidelijk wat de verschillen zijn. Dat is ontzettend gebruiksvriendelijk én scheelt keuzestress. En dat is natuurlijk positief voor de conversie.

arke vergelijken vakanties

 

Onthoud dit

Consumenten zijn meer tevreden met hun keuze als ze producten met elkaar kunnen vergelijken. Een vergelijkoptie in je webshop is dus zeker een must have, omdat je hiermee het gebruiksgemak én de kans op een aankoop vergroot.

 

 

P.S. Wil je weten hoe jouw webshop beter kan?

Elke dag maak ik webshops gebruiksvriendelijker en winstgevender. Ook jij kan dit leren. Tijdens mijn online training ‘Master Online Overtuigen’ leer jij onze geheime en supereffectieve technieken.

  • Leer van een consumenten- en marketingpsycholoog.
  • Online verkooptechnieken op basis van marketingpsychologie en neuromarketing.
  • Neem een voorsprong op andere marketeers met deze unieke kennis.

 

Wat zou het voor jou betekenen als je webshop meer verkoop oplevert?

Check www.masteronlineovertuigen.nl

Maud Ebbekink

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , , , , , , , , , ,


1 reactie op “Must-have of nice-to-have: producten vergelijken in een webshop

  1. Heb je misschien ook een link naar dat wetenschappelijk artikel? We zijn voor onze shops ook aan het kijken of we deze functionaliteit toe willen voegen. We hebben namelijk een assortiment met veel producten per categorie en krijgen regelmatig vragen wat de verschillen tussen producten zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie