Boekrecensie: You should test that! – Chris Goward

1 april 2014 | In In de praktijk | Geen reacties

“Héé, je bent aan het lezen in de conversiebijbel!” Dat zei mijn afspraak toen hij ‘You should test that!’ op mijn tafeltje zag liggen. Ik had het in de trein naar Utrecht al rustig zitten lezen en was in het café doorgegaan in mijn gloednieuwe boek terwijl ik zat te wachten. Ik had het nog niet gezien als een ‘conversiebijbel’. Nu, een aantal weken later, heb ik ‘You should test that!’ uit en ik moet bekennen dat mijn afspraak helemaal gelijk had. Het is een ware conversietestbijbel!

Wat is conversie-optimalisatie wél en… niet?!

Chris Goward, conversie- en analysespecialist, heeft het grondig aangepakt in zijn boek. Eerst wordt een goede basis gelegd door duidelijk te formuleren wat conversie-optimalisatie wél en niet is. Geen overbodige luxe, want er zijn veel ondernemers (en zelfs marketeers) die conversie-optimalisatie verwarren met usabilitytesten, kwalitatief onderzoek of ‘best practices’ doorvoeren op je site. Dat is dus iets anders. Niet dat die andere (onderzoeks)methoden nutteloos zijn, zeker niet, maar gebruik ze dan als input voor conversie-optimalisatie. Dat je het ff weet 😉

A/B-testen: van start tot finish

Chris neemt je mee vanaf het ultieme startpunt van conversie-optimalisatie. Stel dat je de conversie van je website wilt verhogen, wat moet je dan doen? Op duidelijke wijze wordt uitgelegd hoe je bepaalt waarom en wat je moet gaan testen om je site te optimaliseren. Het is cruciaal om dit vooraf vast te leggen zodat je daadwerkelijk conversietesten gaat doen die bijdragen aan je bedrijfsresultaat. Met deze werkwijze test je niet om het testen (of omdat je hebt gehoord dat het hip is om conversietesten te doen), maar omdat je er een doel mee hebt: een betere gebruikservaring voor de gebruikers en meer online succes voor jezelf.

LIFT-model voor analyse

Het grootste deel van het boek wordt besteed aan een nauwkeurige uitleg van het LIFT-model. Dit is een systematische manier om webpagina’s te checken op verbeterpunten en uitgedacht door Chris zelf. Ik moet bekennen dat ik best zelf het LIFT-model had willen bedenken, want jeetje… dat werkt toch wel soepel!LIFT-model Goward

Afbeelding uit het boek ‘You should test that! Van Chris Goward

Het LIFT-model bestaat uit factoren die de verkoop van je site kunnen bevorderen (Relevance & Clarity) en onderuit kunnen halen (Anxiety & Distraction). Daarnaast zijn er twee factoren die de boel aanwakkeren (Urgency & Value proposition).

Al met al een compleet model om langs je website te leggen. En zoals gezegd ook nog eens een super handig model. In het boek vind je uitgebreid wat het helemaal inhoudt, dus ik zeg… bestellen maar! Zeker als je werkt in de online marketing.

Dit moet je gelezen hebben!

Deze conversiebijbel van Chris Goward is een must read, zijn tips en technieken wil je echt niet mislopen. Sterker nog, als je maar één boek per jaar wilt lezen, dan is dit ‘m!

Tags:


Comments are closed.