Conversietest: hoe bepaal je het succes?

3 maart 2014 | In Conversie-optimalisatie | door

Ben jij een beginner op het gebied van conversietesten? In dit artikel geef ik een handig hulpmiddel om het doel van een conversietest te bepalen. Een goede conversietest zet je immers doelgericht in om je website succesvoller te maken. Maar dan moet je wel weten wat ‘succesvoller’ is. Daarom vind je in dit artikel een handig schema als hulpmiddel bij het bepalen van het doel van een conversietest.

 

Succes moet meetbaar zijn

Voordat je een conversietest opzet moet je goed nadenken wát je wilt testen en waarom. Afhankelijk van je website, en het doel van je site, kies je een bottleneck waardoor je website momenteel niet optimaal presteert.

conversietest websiteJe weet bijvoorbeeld dankzij een analyse van de statistieken dat er veel mensen op je contactpagina komen, maar haast niemand het contactformulier verstuurt. Dit is een goed startpunt om de pagina te gaan verbeteren met behulp van een conversietest. Je kan bijvoorbeeld gaan testen of een korter formulier (met bijvoorbeeld 3 i.p.v. 7 velden) beter werkt.

Het succes van de bovenstaande conversietest moet meetbaar zijn. Dat wil zeggen, het succes moet te tellen zijn. Het doel van deze conversietest zal dus het aantal verstuurde contactformulieren zijn. Dit meet namelijk exact hoe succesvol het lange en korte contactformulier is.

 

Conversiedoelen per type website

Globaal zijn websites te verdelen in 3 types met eigen specifieke doelen. Kijk hieronder welke type site voor jou van toepassing is. Aan de hand van de suggesties kun je op ideeën komen om het doel van de conversietest te bepalen.

 

Webshop

  • Bestelling afgerond.
  • Elke stap in het bestelproces.
  • Product aan de winkelwagen toevoegen.
  • Productpagina bezocht.
  • Aanmelden voor mailing.
  • Downloaden brochure.
  • Referentie verstuurd.

 

Website

  • (Contact)formulier verstuurd.
  • Contactpagina bezocht.
  • Op link-button geklikt die doorklinkt naar de contactpagina.
  • Aanmelding voor mailing.
  • Downloaden brochure.

 

Blog / Media

  • Pageviews.
  • Aantal gelezen artikelen.
  • Bouncerate (vertrekt de bezoeker de site zonder andere pagina te bekijken).
  • Artikel delen via sociale media.
  • Reageren op een artikel.
  • Aanmelding voor mailing.

 

Tot slot

Het inzetten van conversietesten is een populaire en effectieve manier om het succes van je website te verbeteren. Maar let erop dat je een goed doel kies voor je conversietest, omdat het cruciaal is dat je het succes eerlijk meet. Ik hoop dat je op ideeën bent gekomen dankzij het overzicht in dit artikel.

Veel plezier met het testen van je website!
En als je er niet uitkomt: je bent slechts één mailtje verwijderd van de oplossing. Ik help je namelijk graag op weg.

 

inschrijven mailing Mis onze tips niet langer!

Mis niet langer de nieuwste inzichten uit de marketingpsychologie. Wij delen tips hoe je marketing effectiever en winstgevender maakt. Schrijf je dus in voor onze Tips & Advies mail.

 

Maud Ebbekink

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , , , , , , ,


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie