Conversietest: een hype of écht noodzakelijk?

24 februari 2014 | In Conversie-optimalisatie | door

Wil jij ook meer omzet maken met je website, net zoals andere marketeers en ondernemers? Dan heb je vast al iets gelezen over het verhogen van de conversie van je website of het doen van conversietesten. Dit klinkt misschien moeilijk, maar eigenlijk is dit niets anders dan het verbeteren van je website zodat meer bezoekers klant bij je worden. In dit artikel zal ik antwoord geven op de vraag of conversietesten een hype zijn of juist noodzakelijk zijn bij het verbeteren van je website.

 

Wat is een conversietest?

Ik zal eerst de basisbeginselen van een conversietest uitleggen. Bij een conversietest maak je twee (of meerdere) varianten van een webpagina. Dit doe je om te onderzoeken welke variant van een webpagina de meeste conversie (aanvragen, bestellingen, enz.) oplevert.

In een webshop kun je bijvoorbeeld testen welke kleur bestelbutton de meeste aankopen oplevert. Geloof me, zo’n kleine aanpassing kan je veel extra bestellingen opleveren! Met een conversietest kun je onderzoeken of bijvoorbeeld een groene, blauwe of oranje bestelbutton het beste scoort.

In de conversietestsoftware stel je in dat je drie buttonkleuren wilt testen en je start de test. De software zorgt ervoor dat de drie kleuren buttons worden afgewisseld op je site en het houdt bij welke kleur de button heeft bij bezoekers die een bestelling bij je doen. In een overzicht worden de resultaten bijgehouden, zodat je precies kan zien welke kleur button de meeste verkoop oplevert.

conversietest-abc-test

 

Zit jij met vragen over conversietesten?

Als je (nog) niet thuis bent in het vakgebied gonzen er waarschijnlijk allerlei vragen door hoofd over conversietesten.

  • Kan ik dat zelf?
  • Hoe zet ik conversietesten op?
  • Hoeveel tijd en geld gaat het me kosten?
  • Waarom testen doen als je ook direct de site kan aanpassen?

Terechte vragen, want wat is er zo bijzonder aan conversietesten dat iedereen het erover heeft?

 

Waarom niet aanpassingen doen zónder conversietest?

Er zijn duizenden blogs waarin tips worden gegeven om je site te verbeteren. In de meeste artikelen wordt de tip gebracht als een vaststaand feit: als je dit doet, dan zal de verkoop via je site verbeteren. Maar helaas is dit pertinent onwaar.

Wat op de website van een ander goed werkt, hoeft niet op jouw site positief te zijn voor je verkoop. Als bij een concurrent, waarbij de zaken uitstekend gaan, een blauwe bestelbutton op de site staat betekent het niet dat jij dat ook moet doen. Elke site is uniek. Waarmee je de online verkoop kan verhogen verschilt dus ook per site. Dat is dus niet per se een blauwe bestelbutton.

Sterker nog, wat bij je concurrent (of bekend merk/bedrijf) positief werkt, kan op jouw site zelfs negatief uitpakken! Daarom is het belangrijk dat je de aanpassingen aan je site test en bijhoudt of het gunstig is voor je verkoop.

» Zie ook een artikel dat ik hier eerder over schreef: “3 redenen waarom je niets moet aantrekken van ‘best practices’”

 

Wat is het voordeel van conversietesten?

Het doen van conversietesten heeft veel voordelen ten opzichte van het aanpassingen van een site zonder een test. Ik deel graag de belangrijkste voordelen met je, omdat conversietesten zeker geen hype zijn maar de beste oplossing om de verkoop via je site te verbeteren.

  • Je meet daadwerkelijk gedrag van je websitebezoekers zonder dat zij dit zelf door hebben. Je kan dus conversietesten doen zonder dat bezoekers dit weten, waardoor je eerlijke en authentieke resultaten krijgt.

    Om op het voorbeeld met de bestelbutton terug te komen. In de resultaten van de conversietest zie je de daadwerkelijk verkoopkracht van de groene, blauwe en oranje button. Als uit de conversietest blijkt dat een blauwe bestelbutton 50% meer bestellingen oplevert dan een groene of oranje button, dan plaats je definitief de blauwe button op je site.

    ab-conversietest
     

  • Met conversietesten voorkom je aanpassingen die juist voor een daling in de verkoop zorgen. Als je in de resultaten van de conversietest ziet dat de originele (huidige) webpagina de beste verkoop genereert, dan voer je de aanpassingen niet door. Zo voorkom je dus vergissingen en hoef je niet bang te zijn dat je omzet misloopt.
     
  • Je leert je websitebezoekers kennen bij met het doen van conversietesten. Als je meerdere testen doet zie je steeds de reactie van de bezoekers, waardoor je leert over de beweegredenen van je websitebezoekers (die je ook in andere communicatie-uitingen kan gebruiken). Hierdoor krijg je ook een steeds beter gevoel welke aanpassingen aan de site leiden tot meer verkoop.

» Lees ook een artikel dat ik hier eerder over schreef: “5 redenen waarom je vandaag nog moet starten met conversietesten”

 

Wat kun je testen?

Er zijn honderden en misschien welk duizenden dingen die je kan testen op je website. Eigenlijk zijn de mogelijkheden ontelbaar omdat je álles kan testen. Door mijn achtergrond als consumentenpsycholoog test ik ook veel psychologische technieken tijdens A/B-testen. Bekijk voor inspiratie artikelen die ik heb geschreven over het optimaliseren van websites, zoals:

 

Gebruik jij al conversietesten om de omzet van je website te verbeteren? Laat me weten waarom je dit wel of niet doet!

 

 

Maud Ebbekink

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , , , , , ,


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie