Verleid en daarna misleid door de ‘Bait and switch’ techniek :-(

12 februari 2014 | In In de praktijk | Geen reacties

Vanmorgen zag mijn collega Chris op Facebook een advertentie van Stylefruits in beeld van een mooi jurkje. “Daar zie ik mezelf wel in lopen”, dacht ze, terwijl ze op de advertentie klikte. Op de landingspagina was het jurkje in geen velden of wegen te bekennen. Gretig op zoek naar het jurkje klikte ze alle 23 pagina’s vol jurkjes en andere kledingstukken door, maar nergens stond het jurkje waar ze op slag verliefd op was geworden.

Het eerste wat ik dacht… bait-and-switch-techniek van de hoogste orde!

Uit frustratie maakte Chris een screenshot van de advertentie en stuurde Stylefruits een bericht waar ze het jurkje in hemelsnaam kon vinden…! Het antwoord was snel binnen: “dit jurkje is van de Engelse site Missguided en is ‘helaas’ uitverkocht. We hebben wel een soortgelijke jurk.” Compleet met een directe link naar het ‘vervangende’ jurkje.

bait and switch stylefruits

Bait-and-Switch techniek

Dit is een voorbeeld van de bait-and-switch techniek. Bij deze verkoopmethode wordt in een advertentie een superaanbod gedaan (de “bait”). Wanneer mensen naar je winkel of site gaan blijkt echter dat de aanbieding “uitverkocht” is. Maar de verkoper is uiteraard wel zo vriendelijk om met je mee te denken en doet hard zijn best je te verleiden met een veelal duurder alternatief (de “switch”).

Ook Stylefruits zette vanochtend ook (onbewust?) de bait-and-switch techniek in. Ze trokken mijn aandacht met een superleuke broek die ik direct zou willen bestellen. Maar jammer genoeg was dit alleen het lokaas om mij naar hun site te krijgen. Het kledingstuk was ‘helaas’ uitverkocht, hoewel dit Stylefruits er niet van weerhield om de broek in de Facebook-advertentie te gebruiken. Eenmaal op de site (en middels hun Facebookreactie) wilden ze ook mij verleiden tot een andere aankoop: een ‘soortgelijke’ broek.
 

Geen aanrader

Leuk zo’n voorbeeld van de bait-and-switch techniek, maar wat moet jij als lezer ermee? Nou, NIETS! Heel graag niets!

Ik raad mijn opdrachtgevers altijd af deze verleidingstechniek te gebruiken. De frustratie en irritatie bij je potentiële klanten wegen niet op tegen een mogelijke verkoop van een duurder product. Je duwt met deze techniek meer mensen van je af, dan dat je klanten binnenhaalt. Dus vooral NIET aan beginnen!

Tags:


Comments are closed.