Verleid en daarna misleid > Bait and switch techniek online

12 februari 2014 | In (Online) beïnvloedingstechnieken | door

Vanmorgen had ik op Facebook een advertentie van Stylefruits in beeld van een mooi jurkje. “Daar zie ik mezelf wel in lopen”, dacht ik, terwijl ik op de advertentie klikte. Op de landingspagina was het jurkje in geen velden of wegen te bekennen. Gretig op zoek naar het jurkje klikte ik alle 23 pagina’s vol jurkjes en andere kledingstukken door, maar nergens stond het jurkje waar ik op slag verliefd op was geworden. Het eerste wat ik dacht… bait-and-switch-techniek van de hoogste orde!

 

Uit frustratie maakte ik een screenshot van de advertentie en stuurde Stylefruits een bericht waar ik het jurkje in hemelsnaam kon vinden…! Het antwoord was snel binnen: “dit jurkje is van de Engelse site Missguided en is ‘helaas’ uitverkocht. We hebben wel een soortgelijke jurk.” Compleet met een directe link naar het ‘vervangende’ jurkje.

bait and switch stylefruits

 

Bait-and-Switch techniek

Stylefruits past in hun advertentie de bait-and-switch techniek toe. Bij deze verkoopmethode wordt in een advertentie een superaanbod gedaan (de “bait”). Wanneer mensen naar je winkel of site gaan blijkt echter dat de aanbieding “uitverkocht” is. Maar de verkoper is uiteraard wel zo vriendelijk om met je mee te denken en doet hard zijn best je te verleiden met een veelal duurder alternatief (de “switch”).

Stylefruits zette vanochtend ook (onbewust?) de bait-and-switch techniek in. Ze trokken mijn aandacht met een superleuke jurk die ik direct zou willen bestellen. Maar jammer genoeg was dit alleen het lokaas om mij naar hun site te krijgen. Het jurkje was ‘helaas’ uitverkocht, hoewel dit Stylefruits er niet van weerhield om de jurk in de Facebook-advertentie te gebruiken. Eenmaal op de site (en middels hun Facebookreactie) wilden ze me wel verleiden tot een andere aankoop: een ‘soortgelijk’ jurkje.
 

Geen aanrader

Leuk zo’n voorbeeld van de bait-and-switch techniek, maar wat moet je ermee? Nou, niets! Ik raad mijn opdrachtgevers altijd af deze techniek te gebruiken. De frustratie en irritatie bij je potentiële klanten wegen niet op tegen een mogelijke verkoop van een duurder product. Je duwt met deze techniek meer mensen van je af, dan dat je klanten binnenhaalt.

 

Deze blog werd mede mogelijk gemaakt door de “frustrerende” ervaringen van mijn collega Chris.

 

 

Maud Ebbekink

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , , , , ,


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie