Verzamel meer klantdata dankzij deze beïnvloedingstechnieken

21 januari 2014 | In (Online) beïnvloedingstechnieken, Conversie-optimalisatie | door

Je wilt dat je bezoeker een zekere actie onderneemt op je website, zoals het invullen van een formulier. Je moet er dan voor zorgen dat de gestelde vragen in een acceptabel formulier worden geplaatst , zodat de reden om dit in te vullen positief wordt beïnvloed. Vooral wanneer een telefoonnummer, achternaam en creditcard gegevens moeten worden ingevuld is dit een zeer belangrijk, want dit doet niet iemand zomaar even. Het behalen van meer conversies bereik je heel vaak door vertrouwen te kweken. Ook bij het verzamelen van klantdata is dit niet anders. Ik geef vandaag een drietal bruikbare beïnvloedingstechnieken weg zodat jij meer ingevulde formulieren van je klanten binnen gaat krijgen.

 

Verschillen tussen man en vrouw

Mannen zijn over het algemeen minder bezorgd om hun privacy dan vrouwen. Mannen geven dan ook een stuk comfortabeler meer persoonlijke informatie weg. Ook al vinden vrouwen een online aankoop doen vaak meer risicovol dan de mannen, wanneer het gaat om de veiligheid van onze online transacties en creditcard gegevens zijn we allemaal op onze hoede.

In een studie waar klanten een website bezoeken, waar gebruik wordt gemaakt van veiligheidssymbolen (certificaten, waarborgsymbolen, veilig betalen symbolen), voelen zowel mannen als vrouwen zich een stuk comfortabeler. Het gebruik van goed geplaatste aanwijzingen om veiligheid aan te tonen is dus voor beide een verademing. Wel is het zo dat vrouwen meer waarde hechten aan aanwijzingen gerelateerd aan veiligheid, informatie flow en functionaliteit van de website. Dus.. heb je een typische vrouwen doelgroep, dan kun je de volgende tips helemaal niet voorbij laten gaan.

 

Meer klantdata? Dan geef je gewoon een beloning…of niet?

De standaard aanpak om klantdata te verzamelen is het aanbieden van een beloning zodat de klant het gevoel krijgt dat hier een gelijke ruil plaatsvindt. “Jij krijgt een beloning van mij als ik jou persoonlijke gegevens mag hebben.” Dit werkt goed bij de zeer optimistische groep mensen, maar kan ook roet in het eten gooien. Er is namelijk geen intrinsieke motivatie naar die beloning en dat maakt de waarde van de ruil minder interessant. Het effect van de beïnvloedingstechniek vervaagt en uiteindelijk haken de klanten hierdoor helemaal af. Het maakt de beslissing om een eenvoudige transactie te doen ‘zwaarder’ dan het eigenlijk is.

Het geven van een beloning als dank voor het invullen van persoonlijke gegevens verhoogt de bezorgdheid van je klanten!

Uit één van de studies komt zelfs naar voren dat 31% hierdoor afhaakt en dus géén informatie achterlaat omdat zij de beloning achterdochtig en misleidend vinden. Het bedrijf, de website, wordt als wantrouwend bestempeld.

 

Beïnvloedingstechniek nummer 1: wederkerigheid

Gebruik i.p.v. de beloningen wederkerigheid. Geef je bezoekers eerst iets waardevols waar ze eigenlijk niks voor hoeven te doen of terug voor hoeven te geven (misschien alleen een e-mailadres). Zo verhoog je jouw geloofwaardigheid en deze klanten zijn eerder geneigd nu iets voor jou (terug) te doen. Je krijgt niet direct meer ingevulde formulieren terug maar in een later stadium zul je zien dat dit helemaal goed word gemaakt.

Het kan in de vorm van gratis advies of tips weggeven in een blog of webinar. Bij een webshop kun je een product of een deel van een product als cadeau weggeven.

    proefles gitaarles

 

 

Beïnvloedingstechniek nummer 2: geef extra uitleg

Vertel je klanten waarom je hun telefoonnummer of adres nodig hebt (als dit niet helemaal duidelijk mocht zijn) en wat het bedrijf hier vervolgens mee gaat doen. Het geeft vertrouwen wanneer je kunt zien dat je telefoonnummer alleen wordt gebruikt als er problemen zijn bij de levering of om je een half uur voor levering op te bellen.

media markt 

 

 

Beïnvloedingstechniek nummer 3: kenmerken van veiligheid

Experimenteer met het plaatsen van veiligheidskenmerken. Dit kan een thuiswinkel waarborg zijn, een zin waarin staat dat er veilig wordt omgegaan met persoonlijke gegevens, een veilig betalen symbool of een certificaat van bekwaamheid. Maar denk ook aan een overzicht van je eerdere klantbeoordelingen via een extern bedrijf zoals TrustPilot. Vertel ook vooral wat de procedures zijn bij levering en retourneren want dit geeft ook vertrouwen en veiligheid. Plaats het op alle plekken waar twijfels kunnen ontstaan en doe hier een aantal testen mee om te zien wat voor jouw klanten het beste werkt.

veiligheidssymbolen

 

Ga aan de slag

Ga niet direct alle bovenstaande tips in je formulier plaatsen maar kijk goed wat jouw pagina en jouw doelgroep nodig heeft. Kies er vervolgens één uit en draai een A/B-test. Dit doe je om er zeker van te zijn dat dit element ook een winnend element is voor jouw website. Succes. Heb je vragen dan hoor ik het graag.

 

Onderzoek: http://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-540-77006-0_24

Over de auteur

Ik, Amanda van der Linden, ben een conversie optimalisatie specialist in hart en nieren. Mijn passie ligt vooral bij neuromarketing, webpsychologie, consumentengedrag en A/B-Testen. Het praktisch inzetten van deze technieken in online marketing is mijn uitdaging. Ik ben freelance CRO Specialist & blogger. Fan van TV-series, Films, Boeken, Games, Dieren, Reizen, Lekker eten & drinken.

Tags: , , , ,


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie