Zelfcontrole: het geheim van een succesvolle toekomst

20 september 2013 | In Marketingpsychologie | door

Ken je dat gevoel dat je vandaag echt iets moet doen, maar er helemaal geen zin in hebt? “Ik doe het volgende week wel”.

Het over kwam mij onlangs, met als gevolg een week lang geen fiets, veel langer onderweg, en meer geld kwijt aan de bus. Waarom maakte ik mijn fiets dan ook niet meteen?! Waardoor ontstond mijn uitstelgedrag? Dit heeft alles te maken met zelfcontrole.

 

Zelfcontrole

De reden dat we vaak de “verkeerde” keuze maken of iets uitstellen, heeft te maken met het feit dat we vaak kiezen voor het voordeel op korte termijn. Nu niks doen is natuurlijk veel aantrekkelijker dan nu aan de slag gaan. Zelfs als dit betekent dat het negatieve consequenties op langer termijn met zich mee brengt. Dit heeft alles te maken met de hoeveelheid zelfcontrole die je hebt.

 

Mar shmallow test

De beroemde “marshmallow test” is een erg goed voorbeeld van dit fenomeen. Kinderen krijgen een marshmallow aangeboden. Deze mogen ze direct opeten, maar als ze 15 minuten wachten, krijgen ze een tweede. Het filmpje spreekt boekdelen. Uiteindelijk had slechts ⅓ van de kinderen genoeg zelfcontrole om de verleiding te weerstaan. En toch ⅔ ging voor het voordeel op korte termijn en liet de 2de marshmallow aan hun neus voorbij gaan[1].

 

  

Zelfcontrole zorgt voor toekomstig succes

Nu zul je wel denken, ja dat zijn kinderen, ik kan echt wel 15 minuten op een marshmallow wachten. Klopt, maar wat misschien nog wel interessanter aan dit onderzoek is, is dat ze een vervolgstudie hebben gedaan. De kinderen die in de test meer zelfcontrole hadden, bleken 10 jaar later ook een stuk succesvoller te zijn dan de kinderen die minder zelfcontrole hadden. Zo hadden ze minder gedrags- en verslavingsproblemen, minder problemen met overgewicht en behaalde ze een veel hogere score op de intelligentietest SAT[2]

 

Maar hoe maak je nu de juiste keuze?

zelfcontrole eten

Uit onderzoek blijkt dus dat zelfcontrole je kans op succes in de toekomst vergroot. Het is een goede indicatie van jouw vermogen om moeilijke opdrachten uit te voeren, zoals een dieet volgen of studeren/werken zonder iedere 5 minuten Facebook te checken[3]. Maar hoe zorg je er voor dat je toch die verleidingen en ‘slecht gedrag’ kan weerstaan?

Het belangrijkste is dat je constant stil staat bij je uiteindelijke doel. Je zult het voordeel op korte-termijn in moeten ruilen voor je doel op langer termijn. Philip Zimbardo gebruikt dit fenomeen in campagnes om gezond en bewust leven te stimuleren (bekijk zijn complete filosofie in zijn Ted Talk van 6 minuten).

 

Nu of nooit?

Je hoort het overal om je heen: Yolo! De moderne versie van ‘pluk de dag’; we leven in het nu en problemen zijn voor later. Het leven zit vol verleidingen en het feit dat we zo snel kiezen voor de korte termijn voordelen verklaart ook waarom we vaak zo ontzettend ongezond leven. Natuurlijk weten we dat roken slecht voor ons is, maar ja, dat is voor later.

 

Mijn boodschap: wil je alles uit het leven halen?
Houd dan altijd je lange termijn doel in gedachten, dan kom je uiteindelijk een stuk verder!

 

Bronnen:
[1]: Mischel, Walter; Ebbesen, Ebbe B. (October 1970). "Attention in delay of gratification". Journal of Personality and Social Psychology 16 (2): 329–337.
[2]: Shoda, Yuichi; Mischel, Walter; Peake, Philip K. (1990). "Predicting Adolescent Cognitive and Self-Regulatory Competencies from Preschool Delay of Gratification: Identifying Diagnostic Conditions". Developmental Psychology 26 (6): 978–986.
[3]: Duckworth, A.L., Peterson, C., Matthews, M.D., & Kelly, D.R. (2007). Grit: Perseverance and passion for long-term goals. Journal of Personality and Social Psychology, 9, 1087-1101.
Anouk Menko

Over de auteur

Anouk Menko is werkzaam als consumentenonderzoekster bij Vlisco. Haar doel is het gedrag van de consument goed te monitoren, waardoor het bedrijf daar op een zo’n effectief mogelijke manier op in kan spelen. De consument staat bij haar altijd centraal!

Tags:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie