3 doelen die je moet nastreven bij het doen van A/B-testen

24 september 2013 | In Conversie-optimalisatie | door

Zeg eens eerlijk, zet jij conversietesten al in voor méér dan het behalen van een conversiestijging? Niet? Ik zal twee extra doelen met je delen die je zou moeten nastreven bij het doen van A/B-testen.

 

conversie stijging grafiek

Doel 1:            Conversiestijging behalen

De commerciële uitwerking van A/B-testen is de belangrijkste reden waarom meeste ondernemers aangetrokken worden. Dat komt overeen met hoe de meeste marketeers conversietesten inzetten; het behalen van meer conversie voor een site of een specifieke webpagina. Maar je kan nog veel meer doen met A/B-testen.

 

 

 

Doel 2:            Leren van de resultaten

Als je toekomstgericht bezig bent, gebruik je de uitkomsten van A/B-testen om te ‘leren in de praktijk’. Bestudeer de resultaten van een test daarom nauwkeurig en leer ervan. Maak voor jezelf aantekeningen over de uitkomst en de (mogelijke) verklaringen hiervoor.

Het leren van uitgevoerde A/B-testen zorgt ervoor dat je steeds beter in staat bent de belangrijkste conversiekillers en conversiekansen vast te stellen op een webpagina. Als jij weet welke aanpassingen leiden tot een het grootste positieve effect, dan ben je goud waard voor opdrachtgevers.

 

 

Doel 3:            Inzicht krijgen in je doelgroep

sleutel brein doelgroep

Je meet daadwerkelijk gedrag van websitebezoekers tijdens een A/B-test, zonder dat ze dit zelf door hebben. Hierdoor krijg je inzicht in het gedrag van je doelgroep en kan je de beste benadering van je doelgroep vaststellen.

Ga in de resultaten van de A/B-test op zoek naar patronen die de motivatie blootleggen achter het gedrag van je doelgroep. Ik gebruik hiervoor mijn kennis over consumentenpsychologie en de invloed van het onbewuste brein op gedrag. Deze kennis helpt je op weg bij het bepalen van de juiste beweegredenen van websitebezoekers en geeft je meer inzicht in de doelgroep van een site.

 

 

A/B-testen gebruiken als leidraad voor al je communicatie

A/B-testen kunnen je zoveel meer bieden dan alleen een stijging van de conversie op je site. Als je leert van de testresultaten en meer inzicht verkrijgt in het handelen van je doelgroep, dan kun je dit doorvertalen naar al je communicatie. Oók je offline communicatie kan dus worden geoptimaliseerd, omdat je je doelgroep beter hebt leren kennen dankzij A/B-testen.

 

 

e-book conversietesten opzetten

Wat kunnen A/B-testen voor jouw bedrijf betekenen?

Ben je benieuwd hoe A/B-testen kunnen bijdragen aan jouw bedrijfsresultaat? En wil je weten hoe je zelf conversietesten kan opzetten? Ik heb een e-book geschreven waarin ik dit uitleg. Op de site van mijn bedrijf, ConsumPsy, kun je gratis het e-book ‘Conversietesten opzetten voor beginners’ downloaden.

 

 

 

 

P.S. Wil je weten hoe jouw website beter kan?

Elke dag maak ik websites gebruiksvriendelijker en winstgevender. Ook jij kan dit leren. Tijdens mijn online training ‘Master Online Overtuigen’ leer jij onze geheime en supereffectieve technieken.

  • Leer van een consumenten- en marketingpsycholoog.
  • Online verkooptechnieken op basis van marketingpsychologie en neuromarketing.
  • Neem een voorsprong op andere marketeers met deze unieke kennis.

 

Wat zou het voor jou betekenen als je website meer leads en verkoop oplevert?

Check www.masteronlineovertuigen.nl

Maud Ebbekink

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , , , , ,


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie