Gedragsbeïnvloeding: zo activeer je automobilisten om de spits te mijden

21 mei 2013 | In (Online) beïnvloedingstechnieken | door

In Noord-Brabant werd afgelopen twee jaar een proef gedaan om de spits rond Eindhoven en Den Bosch te ontlasten. Het resultaat was positief; het is gelukt om ongeveer duizend automobilisten structureel de spits te laten mijden. Hoe zijn deze mensen op eenvoudige en goedkope manier gestimuleerd om hun gedrag aan te passen?

file gedragsverandering 

Gedragspsychologie

Denk je dat mensen hun gedrag veranderen als ze beschikken over de juiste informatie? Bijna iedereen denkt dat dit klopt. Als je meer informatie hebt, kun je een betere afweging maken tussen gewenst en ongewenst gedrag. Dit klinkt logisch, maar uit talrijke onderzoeken is gebleken dat we helemaal niet zo vatbaar zijn voor feitelijke informatie. Argumenten als “goed voor het milieu” en “goed voor de economie” hebben automobilisten niet kunnen aanzetten om minder te gaan rijden of de spits te vermijden. Daarom is in Noord-Brabant gedragspsychologie toegepast om de drukke spits rond Eindhoven en Den Bosch aan te pakken.

 

Gedragsbeïnvloeding automobilisten

Bij de start van het experiment kregen automobilisten een beloning voor goed gedrag. Bij elke keer dat de automobilisten de ochtend- of avondspits meden kregen zij € 2,50. Door deze vergoeding werd 53 procent van alle ritten in de spits vermeden. Naarmate de proef vorderde werd de beloning afgebouwd, maar bleven deze automobilisten de spits mijden. Ook toen de automobilisten geen enkele beloning meer kregen werd nog steeds 50 procent van de spitsritten vermeden. Automobilisten kozen er vaker voor om ’s ochtends voor de spits te vertrekken, een andere route te kiezen of  met het openbaar vervoer te reizen.

 

Goed gedrag belonen

Door in eerste instantie goed gedrag te belonen, werden de automobilisten aangezet tot een nieuw ritueel. Naast de beloning in geld kregen de automobilisten ook persoonlijke tips en aanmoedigingen. Door deze combinatie raakten ze er steeds meer van overtuigd dat het fijner was om de spits te vermijden. Doordat automobilisten dit zelf besloten, hield het positieve resultaat ook stand wanneer zij hiervoor geen beloning meer kregen.

 

Bron: NRC.nl, artikel 15 mei 2013
Maud Ebbekink

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , ,


1 reactie op “Gedragsbeïnvloeding: zo activeer je automobilisten om de spits te mijden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie