Fietsendiefstal verminderen met psychologisch slimme posters? Het kan!

1 mei 2013 | In (Online) beïnvloedingstechnieken | door

Bij Newcastle Universitiy waren ze de fietsendiefstal zat. Om het probleem tegen te gaan kozen ze niet voor extra camera’s of strenge controle. Ze kozen ervoor de fietsendiefstal tegen te gaan met een psychologisch experiment. In drie fietsenstallingen op het campusterrein hingen ze een poster op, in andere delen niet. Met succes: in de fietsenstallingen waar de poster hing werden 62% minder fietsen gestolen, terwijl in de andere fietsenstallingen op het terrein het aantal gestolen fietsen juist met 63% toenam. Wat maakte deze poster zo succesvol?
 

 Sociale controle

Het psychologische experiment op de NewCastle University maakt succesvol gebruik van sociale controle. Uit talrijke onderzoeken is namelijk naar voren gekomen dat mensen zich sociaal wenselijker gedragen wanneer anderen naar hen kijken. Het onderliggende mechanisme is dat mensen zich graag gewaardeerd voelen door anderen. Hierdoor gaan mensen zicht netter en meer naar algemene normen gedragen als ze door anderen worden bekeken. Dit effect is zelfs zo sterk dat het ook al positief werkt wanneer iemand het gevoel heeft bekeken te worden. Onderzoek toonde aan dat andere mensen niet daadwerkelijk aanwezig hoeven te zijn om een positief effect op gedrag te behalen. Newcastle University besloot daarom posters op te hangen die zorgden voor een gevoel van sociale controle.

 

posters ogen tegen diefstalExperiment NewCastle University

In de verschillende fietsenstallingen op de campus van Newcastle University is een 2-jarig experiment uitgevoerd[1]. In het eerste jaar werd in kaart gebracht hoeveel fietsen er werden gestolen uit de fietsenstallingen. Aan het begin van het tweede jaar werden in drie fietsenstallingen posters opgehangen met ogen en de boodschap ‘We are watching you’. Op de andere locaties werd niets veranderd. Gedurende het jaar werd het aantal gestolen fietsen per locatie bijgehouden door het securityteam.

Het brein achter het experiment, Professor Bateson, Professor Nettle en Ken Nott, concludeerden na 2 jaar dat het ophangen van een poster met daarop ogen sterk het gevoel van controle oproept. Hierdoor liep het percentage gestolen fietsen terug met 62 procent op de locaties waar de posters hingen. Op de overige locaties, waar geen posters hingen, steeg het aantal gestolen fietsen juist met 63 procent. Dit verbluffende effect was voldoende reden om alle fietsenstallingen op de Newcatle University te voorzien van posters met daarop ogen om overal het aantal fietsendiefstallen omlaag te brengen.

 

Meer onderzoek naar sociale controle middels ogen

Ook in andere experimenten is het positieve effect van sociale controle vastgesteld. Zo werd in 2010 aangetoond dat mensen de kantine schoner achterlaten als men het gevoel van sociale controle heeft. Ook worden in de supermarkt meer A-merken gekocht als mensen het gevoel hebben dat ze worden bekeken door anderen[2]. Daarnaast vertelde onderzoeker van Rompay me dat goede doelen meer geld ophalen wanneer er een sticker van ogen op een collectebus worden geplakt. Allemaal mooie, wetenschappelijk getoetste manieren om het gevoel van sociale controle in te zetten om sociaal wenselijk gedrag op te roepen.

Ik hoop trouwens dat de NS dit artikel ook leest. Zij kunnen hoognodig extra sociale controle gebruiken in de treintoiletten, omdat het daar altijd een smeerbende is. Ik heb een idee hoe ze op een leuke manier gebruik kunnen maken van sociale controle in het treintoilet[3].

 

Ben jij ook geïnspireerd door de kracht van sociale controle? Laat me weten hoe jij sociale controle gebruikt of gaat gebruiken! 

 

Bronnen:
[1]: Eye Poster Puts Off Bike Thieves, Says Study
[2]: Sociale controle doet A-merken kopen
[3]: Stripverhalen voorkomen vandalisme in treintoiletten

 

Maud Ebbekink

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: ,


5 reacties op “Fietsendiefstal verminderen met psychologisch slimme posters? Het kan!

  1. Heerlijk onderzoek! Ik kan me nog herinneren dat ik als klein jochie eens een fikkie wou steken in de bossen achter mijn huis. Daar had de folder/krantenbezorger toevallig zijn folders gedumpt. Op de voorpagina stond ook een gezocht met de tekst “I’m watching you!”.

    Ik heb dat fikkie niet meer gestookt.

  2. Hoe kom ik aan deze mooie poster? Ik kan wil hem graag in de gemeente Noordwijk op laten hangen.

  3. Poe, je zou eens kunnen mailen naar Professor Bateson, Professor Nettle en/of Ken Nott van de NewCastle University, omdat zij het onderzoek hebben gedaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie