You can’t buy happiness

9 februari 2013 | In Marketingpsychologie | door

‘Geluk is niet te koop’, wordt wel eens gezegd. Uit nieuw onderzoek blijkt dat dit helemaal waar is. Het geldt zelfs voor materialistisch ingestelde mensen met een dikke portemonnee. We denken dat een nieuwe auto, laptop of bankstel ons gelukkiger zal maken, maar dit blijkt niet het geval. Wat gebeurt er in ons brein waardoor een fantastische aankoop ons weinig extra geluk oplevert?

Overschatten van geluk

nieuwe autoProfessor Richins onderzocht hoe geluk verandert voor en na de aankoop van een product[1]. Uit haar onderzoek bleek dat materialistische mensen vóór de aankoop van een nieuw product gelukkiger zijn dan ná de aankoop. Voor de aankoop zijn ze namelijk uitermate opgetogen en verwachten ze dat de aankoop hun levensgeluk verbetert. Maar eigenlijk zijn de verwachtingen die ze hebben over de aankoop altijd te hoog, waardoor het geluk op lange termijn wordt overschat. En hierbij gaat het niet alleen om auto’s of elektronica, maar ook bij bijvoorbeeld de aanschaf van een puppy of vakantie. Opvallend is dat dit patroon werd gevonden bij materialistisch ingestelde mensen, maar dit ontbrak bij niet-materialistisch ingestelde mensen. Het probleem met de uitkomsten van Richins’ onderzoek is dat het moeilijk aan ons brein te verkopen is. Als we eenmaal hebben bedacht dat een bepaalde aankoop ons gelukkig zal maken, dan zijn we moeilijk van deze gedachte af te brengen. Bovendien denk je dan vooral terug aan de keren waarop je wél gelukkiger werd van een nieuwe aankoop. We blijven daarom juist steeds meer kopen in de hoop dat die nieuwe spullen ons gelukkiger zullen maken.
 

Geluk vervaagt

We worden niet gelukkiger van een nieuwe keuken, auto of tablet, omdat keer op keer het geluksgevoel verdwijnt. Dit wordt veroorzaakt door adaptie[2]. Dit is de psychologische term voor het wennen aan een nieuwe situatie of aankoop, waardoor het niet meer zo speciaal is en waardoor uiteindelijk het geluksgevoel vervaagt.

Zelfs als we op korte termijn ergens helemaal enthousiast over zijn, dan zullen we op langere termijn niet zo extatisch over de aankoop. En op lange termijn zullen we zeker niet zo gelukkig zijn met de aankoop als we vooraf verwacht hadden.
 

Langer gelukkig

Het uitgeven van geld aan bijvoorbeeld meubelen, auto’s en apparatuur brengt je op termijn dus niet meer geluk doordat adaptie toeslaat. Wat moet je wel doen om een langdurig geluksgevoel te ervaren? Onderzoek wijst uit dat je dan juist moet kiezen voor producten en ervaringen die tijdelijk en vluchtig zijn; doe een bungeejump, ga diner in een luchtballon of ga naar het concert van je favoriete band. Dit zijn momenten die je niet snel vergeet, waardoor je langetermijnplezier hebt van alleen al de herinneringen. Een foto of andere nagedachtenis aan deze ervaring kan dit geluksgevoel op lange termijn terugkerend oproepen. Of je dus van de aankoop van een fotocamera gelukkig wordt, dat hangt er maar net van af welke ervaringen je ermee vastlegt.

 

Bronnen: 
[1]: M.L. Richins (2013), When Wanting Is Better than Having: Materialism, Transformation Expectations, and Product-Evoked Emotions in the Purchase Process, Journal of Consumer Reasearch (juni 2013). 
[2]: Dan Ariely, Volmaakt onvoorspelbaar: de onverwachte voordelen van onlogisch handelen

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: ,


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *