Boekrecensie: ‘Convert’ van Ben Hunt

9 februari 2012 | In Boekrecensies | door

Ben Hunt geeft in zijn boek Convert een leidraad om een conversie optimalisatie traject op te starten. Een stappenplan, zodat je jouw gebruikers stap voor stap kunt begeleiden richting het einddoel: de conversie. Hoe pak je een dergelijk traject aan?

Leer je bezoekers kennen
Allereerst dien je erachter te komen, wie jouw bezoekers zijn. Dit kom je te weten door te beginnen met een zoekwoordenonderzoek. Waar zoeken jouw website bezoekers op en met welk doel? Daarnaast kun je ook de zoekopdrachten op je eigen site nagaan, zodat je erachter komt, wat jouw bezoekers willen vinden op de site.
 

Gebruik de ‘Awareness Ladder’
Ben Hunt geeft aan, dat je bezoekers dient in te delen op basis van de fase in hun beslissingsproces: de ‘Awareness Ladder’. Hoe ziet dit er per stap uit?

Stap 0. De gebruikers zijn zich nog niet bewust van een behoefte voor jouw product/dienst.
Stap 1. Bezoekers hebben een behoefte, maar weten nog niet of hiervoor een oplossing bestaat.
Stap 2. Bezoekers zijn bekend met sommige oplossingen, maar niet specifiek jouw product/dienst.
Stap 3. Zij zijn bekend met jouw product/dienst, maar nog niet overtuigd van de voordelen hiervan.
Stap 4. Zij zijn bekend met de voordelen van jouw product, maar nog niet overtuigd om ook een bestelling bij jou te plaatsen.
Stap 5. De gebruiker is overtuigd van de meerwaarde van jouw product en is bereid om een bestelling bij jou te plaatsen.

 

Herken verschillende typen gebruikers op je site
Hunt behandelt ook het fenomeen persona’s. Je dient bij het schrijven van je content rekening te houden met verschillende typen bezoekers op je website:

  • Beïnvloedbare persona: deze bezoekers vinden de mening van anderen belangrijk.
  • Dominante persona: spontane bezoekers, die snel tot een beslissing willen overgaan.
  • Vasthoudende persona: rationele bezoekers, die uitgebreide productbeschrijvingen willen lezen.
  • Consistente persona: competitieve bezoekers, die het naadje van de kous willen weten, alvorens zij een bestelling plaatsen.

 

Maak funnels om je conversies te verbeteren
Ben Hunt geeft het advies om funnels te maken voor je site, zodat je jouw gebruikers stap voor stap kan begeleiden richting de bestelling. Je dient hierbij aan de volgende zaken te denken:

  • Wees specifiek. Benoem de wensen of zorgen van jouw gebruiker.
  • Spreek de gebruiker aan met ‘je’ of ‘jou’.
  • Communiceer de voordelen van jouw product/dienst.
  • Wees actiegericht: bied een oplossing, waar de gebruiker nu behoefte aan heeft.

 

Kortom
Convert van Ben Hunt staat boordevol tips om een conversie traject op te starten. Vooral het inzetten van een ‘Awareness Ladder’ lijkt mij zeer zinvol. Daardoor kun je goed onderbouwd funnels maken om de gebruiker stap voor stap in zijn beslissingsproces te begeleiden richting het einddoel. Het enige minpuntje in dit boek vond ik de praktische toepasbaarheid van de persoonlijkheidstypen. Mij lijkt het zeer belangrijk om content af te stemmen op de verschillende website bezoekers op je site. Maar hoe dien je dit daadwerkelijk invulling te geven? Hier gaf Ben geen antwoord op. Maar wellicht schrijft hij hierover in zijn volgende boek over conversie optimalisatie!

Convert Ben Hunt

Gerard Rathenau

Over de auteur

Gerard Rathenau heeft een grote passie voor alles wat met webanalytics/usability en conversieoptimalisatie te maken heeft.Hij heeft het vak geleerd bij PauwR Internetmarketing. Gerard is daar opgeleid in alle aspecten van het online marketing vak (SEA/SEO/Analytics). Vervolgens heeft hij bij ANWB gewerkt als fulltime webanalist. Campagnes werden voorheen afgerekend op de laatste klik. Gerard heeft o.a. een attributiemodel opgezet, zodat ook e-mail en bannering campagnes afgerekend konden worden op hun werkelijke conversiewaarde. Nu is Gerard zelfstandig webanalist/Google Analytics trainer, waarbij hij bedrijven helpt om meer omzet uit hun website te halen.

Tags: , , , ,


2 reacties op “Boekrecensie: ‘Convert’ van Ben Hunt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie

​​AANBEVOLEN BOEKEN ​​over neuromarketing en marketingpsychologie
​​Ik las al 150+ boeken. ​Niet alles is een aanrader. Bekijk wat je wél moet lezen.