Inderdaad, mannen hebben meer dan één dimensie

3 februari 2012 | In Marketingpsychologie | door

Afgelopen week schreef ik op Marketingfacts over marketing to women en hoe mannenproducten vrouwen aan kunnen spreken. Nu kwam ik zojuist op het internet deze advertentie tegen. Is deze bedoeld voor mannen of vrouwen? En werkt deze bij mannen of vrouwen?

Het eerste dat mij opviel was de flacon. Een greep uit mijn gedachtewereld: ‘Ziet er fris en cool uit. Is het een parfum. O, het is van Schwarzkopf, hebben ze hun assortiment verbreed? Nee, nu zie ik het, het is een shampoo!’

Vervolgens begon ik de tekst te lezen en liet de boodschap op me inwerken. ‘Het heet [3D]MENSION, mooi uitgewerkt op haar, hoofdhuid en wortel. Ook heel slim deze driedeling, omdat onze hersenenstructuur erg goed is in het verwerken van drie dingen.
Daarna kwam ik bij de kleine letters. Wat was dat teleurstellend en kort door de bocht:

  1. Mannen trotseren stereotypes: erg cliché, en volgens mij zeggen vrouwen dat ook te doen.
  2. Mannen haten het om slechts één ding te doen: wie niet?
  3. Mannen houden graag hun opties open: houden vrouwen ervan om in hun keuzevrijheid beperkt te worden?
  • Een shampoo die precies is zoals ik (en met mij meer dan de helft van de wereldbevolking) ben? Dat wordt lastig.
  • Afgestemd op mannen, die het grotere geheel zien. ‘YES! Inderdaad, dat doe ik. Die shampoo past bij mij!

3dmension

Marianne van Leeuwen schreef het boek ‘Mag het ietsje minder roze.’ De boodschap van deze titel was: ‘ga vooral stereotypes uit de weg als je vrouwen wilt aanspreken. Iets roze maken om meer te verkopen werkt misschien bij kleine meisjes; maar volwassen vrouwen zien dit eerder als een belediging. Natuurlijk, reclames hebben altijd wel bepaalde aannames, maar zorg in ieder geval dat je dat subtiel doet.

Zou deze ad stiekem vooral op vrouwen gericht zijn? Omdat er in wordt gezoomd op het verzorgende aspect van de shampoo? Dat denk ik wel. Maar ik heb de indruk dat het er voor vrouwen ook net iets te ver bovenop ligt…

Over de auteur

Nawaz Kazmi is oprichter van MiU Marketing. Vanuit de (sociale) psychologie helpt hij bedrijven connecten met hun doelgroep. Dit doet hij door de mens centraal te zetten en zijn diepere verlangens en behoeften te doorgronden.

Tags: ,


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *