Boekrecensie: Seductive Interaction Design van Stephen P. Anderson
In dit boek geeft de ervaren designer Stephen Anderson tips en tools om het spelelement binnen je site te gebruiken om de conversies te verbeteren. Hoe kun je dit concreet aanpakken?
Speel in op het onderbewustzijn van jouw gebruiker
Stephen geeft hiervoor een raamwerk om in te spelen op het onderbewustzijn van jouw website bezoekers:
- Je dient allereerst de functionele eigenschappen van jouw product/dienst te beschrijven.
- Je dient het vertrouwen te winnen van jouw gebruiker.
- Jouw product dient eenvoud en gemak toe te voegen bij jouw gebruiker.
- Jouw product/dienst dient in te spelen op de gevoelens van jouw gebruiker. Dan kun je denken aan het opwekken van de nieuwsgierigheid om de gebruiker in het ja- ritme (flow) te krijgen.
- Jouw product/dienst dient echt betekenisvol te zijn voor jouw gebruiker.
Stimuleer urgentie bij jouw gebruiker
Stephen geeft aan,dat je het spelelement dient te gebruiken om jouw gebruiker te activeren. Hij geeft hierbij het voorbeeld van LinkedIn. Zij geven aan, dat een bepaald percentage van je profiel nog niet ingevuld is. Dit is een zeer slimme strategie. Zo word je eraan herinnerd, nog verbeterd kan worden. Dit activeert de gebruiker om zijn profiel helemaal te gaan invullen.
Gebruik spelelementen op je site
Stephen benadrukt ook het belang om van jouw website een belevenis te maken voor jouw gebruiker. Hoe kun je dit concreet voor elkaar krijgen?
- Maak jouw product/dienst uitdagend. Dit kun je doen door je gebruikers te triggeren. ‘’Er zijn nog slechts 5 tickets verkrijgbaar’.
- Motiveer jouw gebruiker om taken op je site te volbrengen. Communiceer de product(en), die je het liefst wilt verkopen, prominent op je site.
- Gebruik verhalen binnen je website om jouw product/dienst te laten leven onder jouw gebruiker.
Samenvattend
Seductive interaction design staat boordevol tips en voorbeelden om spelelementen binnen je website te gebruiken. Mij heeft het in ieder geval aan het denken gezet om dit te gaan testen. Ik had er nog nooit bij stilgestaan dat spelelementen een positieve invloed kunnen hebben op de dialoog met jouw gebruiker. Stephen plaatst hierbij wel de kanttekening. De gebruiker dient te beschikken over de intrinsieke motivatie om jouw product te gaan gebruiken.
Dus: communiceer eerst de eigenschappen en voordelen van jouw product/dienst en voeg pas daarna spelelementen toe om de dialoog met je gebruiker aan te gaan!