Boekrecensie: Er gaat niets boven citymarketing

20 december 2011 | In Boekrecensies | door

I Amsterdam. Er gaat niets boven Groningen. Enschede: stad van nu. Wie wil kan overal ‘proefwonen’, van Drenthe tot Den Haag. Of neem de Achterhoek: de marketeers uit deze regio hangen in Utrecht posters op om afgestudeerde studenten te lokken. Dit zijn allemaal voorbeelden van citymarketing. Je kan makkelijk een boek vullen met aansprekende citymarketing activiteiten. En dat is precies van Gert-Jan Hospers deed in zijn boek Er gaat niets boven citymarketing.

Staat jouw stad op de kaart?
Elk gebied dat een beetje wil meetellen, doet aan citymarketing. Steden en streken willen ‘hun imago verbeteren’ of ‘zichzelf op de kaart zetten’. Geen nood voor bestuurders met deze wensen. Citymarketing is een hot maar complex vakgebied.

“Citymarketing is een langetermijnproces dat bestaat uit verschillende, met elkaar samenhangende activiteiten gericht op het aantrekken en behouden van specifieke doelgroepen voor een bepaald gebied.”

Hospers legt in zijn boek uit dat ‘zomaar’ iets doen bij citymarketing fataal is. Je moet van te voren een drietal keuzes maken: een keuze voor een merkidentiteit (wat?), een keuze voor een kerndoelgroep (wie?) en een keuze voor de schaal waarop je de concurrentie aangaat (waar?). Als je dit serieus aanpakt, is de eerste stap naar succes gezet. Daarna kun je citymarketing op een verschillende manieren inzetten: (1) attenderen, (2) activeren en (3) adviseren. Hospers werkt deze punten nauwkeurig uit en zet ze daarna kracht bij met case voorbeelden en mooie afbeeldingen.

Case marketing Groningen
Dcitymarketing boek Hosperse citymarketing van Groningen wordt uitgebreid behandeld. Een goede keuze, want zij hebben niet voor niets in 2008 een bronzen Effie gewonnen voor de campagne ‘Er gaat niets boven Groningen’. Daarnaast sleepten ze ook andere prijzen in de wacht, zoals ‘Beste binnenstad van Nederland’ (2005) en ‘Evenement van het jaar voor de manifestatie van Het Glazen Huis’ (2010). Prijzen waar Groningen trots op kan zijn. Maar als ik kritisch naar het boek kijk, dan vind ik het boek uit balans. Bij de citymarketing van Groningen wordt de nadruk gelegd op positieve punten, terwijl andere steden weinig aandacht krijgen Ook benoemt Hospers regelmatig negatieve punten van de citymarketing van andere steden, terwijl Groningen amper kritisch onder de loep wordt genomen. Dit vind ik jammer. Ook een award winnaar maakt foutjes, waar je veel van kan leren. Het neemt niet weg dat Groningen door de jaren heen citymarketing grondig en consistent heeft aangepakt. Dit verdient zeker een pluim en is daarom een interessante case om te behandelen.

Voor wie?
Er gaat niets boven citymarketing is een boek voor marketeers wie zich willen verdiepen in het vakgebied van citymarketing. Laat je inspireren door de aanpak van andere steden, zoals Groningen, die uitgebreid aan bod komen. De tien tips voor citymarketeers in hoodfstuk 7 zijn handig voor beginners in deze branche. Voor de doorgewinterde citymarketeer is het ook leuk om een kijkje te nemen in de keuken bij Groningen. Dommer wordt je er vast niet van. Neem alle informatie kritisch op en kijk hoe je daarmee de citymarketing van jouw stad of regio kan verbeteren. Want ook voor citymarketing geldt: je bent er nooit klaar mee.

 

Noot voor de schrijver: mijn favoriet bij Hu’s Garden is nummer 22 met 14. Misschien kunnen we het nog eens over marketing hebben als je staat te wachten op nummertje 167.

 

» Dit boek is te koop voor €24,95. Als je het boek bestelt via deze link kun je laten zien dat je mijn recensie waardeert. Ik krijg dan €1,25. Je kunt ook via deze link bestellen, dan krijg ik niets.

Maud Ebbekink

Over de auteur

Ik, Maud Ebbekink, ben consumentenpsycholoog en oprichter van ConsumPsy. Ik maak websites gebruiksvriendelijker en winstgevender dankzij website-analyses en conversie-optimalisatie. Hierbij gebruik ik krachtige technieken uit de neuromarketing, online persuasion en conversiepsychologie. Ook train en adviseer ik marketeers en ondernemers bij de optimalisatie van hun site (zie ook de training 'Master Online Overtuigen' en 'Schrijven voor meer conversie').

Tags: , , ,


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS E-BOOK!

training schrijven voor meer conversie

Informatie

​​AANBEVOLEN BOEKEN ​​over neuromarketing en marketingpsychologie
​​Ik las al 150+ boeken. ​Niet alles is een aanrader. Bekijk wat je wél moet lezen.